Zibby: Hahmon suunnitteleminen persoonallisuuden pohjalta
Rautio, Milja (2021)
Lataukset:
Rautio, Milja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410869
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni päätavoitteeni oli löytää erilaisia tapoja luoda hahmo persoonallisuuden pohjalta. Pyrin myös kehittämään omaa hahmonluomisprosessiani. Näihin tuloksiin pyrin pääsemään eri ammattitaiteilijoiden näkemyksiä ja ammattikirjallisuutta vertaillen ja tutkien keskittyen länsimaalaisiin näkemyksiin hahmosuunnittelun osa-alueista. Tutkimuksessani perehdyin tarinan, referenssimateriaalien, muotojen ja värien vaikutuksiin hahmosuunnittelussa.
Teososuudessani suunnittelin hahmon visuaalisen ulkoasun keräämääni teoriatietoa hyödyntäen ja toteutin konseptikuvana toimivan hahmomaalauksen kyseisestä hahmosta. Suunnittelemani hahmo on energinen, kapinahenkinen nuori nainen nimeltä Zibby. Hän pitää vaihtoehtoismuodista ja tanssimisesta. Päädyin käyttämään Zibbyn muotokielenä pääasiassa kolmiomaisia ja teräviä muotoja kuvastamaan hänen energisyyttään ja teräväkielisyyttään. Zibbyn värimaailma koostuu energisyyttä, äänekkyyttä ja nuorekkuutta kuvaavista kirkkaista väreistä yhdistettynä kapinahenkisyyttä kuvaavaan mustaan.
Ennen varsinaista hahmosuunnittelua on hyvä tuntea oma hahmonsa. Hahmon tausta ja kiinnostuksenkohteet voivat esimerkiksi vaikuttaa tämän pukeutumiseen ja eleisiin. Hahmon persoonallisuudesta voidaan myös löytää arkkityyppejä tai stereotypioita, joita voidaan puolestaan yhdistää esimerkiksi eri muotoihin ja väreihin. Värit voivat myös vaikuttaa osaltaan siihen, miten hahmo nähdään ja tulkitaan.
Hahmon suunnitteleminen persoonallisuuden pohjalta on varsin subjektiivinen aihe, joten en pyrkinyt etsimään kaikenkattavaa totuutta aiheesta. Kokosin aiheesta jo olemassa olevaa teoriatietoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jota voidaan hyödyntää hahmosuunnittelussa. In this thesis my main goal was to find different ways to create characters based on personality. I also wanted to improve my character creation process. I tried to achieve these goals by studying and comparing literature and the views of several professional artists on the subject. I focused on the western views on how the story, reference materials, shapes and colors affect the design of a character.
As a functional part of my thesis I designed and painted a character to be used as concept art. The character I designed is an energetic, rebellious young woman named Zibby. She likes alternative fashion and dancing. I ended up using triangular and sharp shapes as a part of Zibby’s shape language to represent her energetic and sharp-tongued personality. Her color scheme consists of bright colors, representing energy, loudness and youthfulness, in addition to black, signaling her rebellious nature.
Before designing any visuals, it is a good idea to get to know your character. The character’s background and interests can affect their way of dressing and expressing themselves. Archetypical or stereotypical features found in your character’s personality can be combined with shapes and colors to produce different meanings. Colors can also affect the way your character is seen and perceived.
Because the topic of designing characters based on personality is quite subjective, I did not try to find the ultimate truth about the subject. Instead, my goal was to collect and combine existing knowledge and theory to be utilized in the process of designing characters.
Teososuudessani suunnittelin hahmon visuaalisen ulkoasun keräämääni teoriatietoa hyödyntäen ja toteutin konseptikuvana toimivan hahmomaalauksen kyseisestä hahmosta. Suunnittelemani hahmo on energinen, kapinahenkinen nuori nainen nimeltä Zibby. Hän pitää vaihtoehtoismuodista ja tanssimisesta. Päädyin käyttämään Zibbyn muotokielenä pääasiassa kolmiomaisia ja teräviä muotoja kuvastamaan hänen energisyyttään ja teräväkielisyyttään. Zibbyn värimaailma koostuu energisyyttä, äänekkyyttä ja nuorekkuutta kuvaavista kirkkaista väreistä yhdistettynä kapinahenkisyyttä kuvaavaan mustaan.
Ennen varsinaista hahmosuunnittelua on hyvä tuntea oma hahmonsa. Hahmon tausta ja kiinnostuksenkohteet voivat esimerkiksi vaikuttaa tämän pukeutumiseen ja eleisiin. Hahmon persoonallisuudesta voidaan myös löytää arkkityyppejä tai stereotypioita, joita voidaan puolestaan yhdistää esimerkiksi eri muotoihin ja väreihin. Värit voivat myös vaikuttaa osaltaan siihen, miten hahmo nähdään ja tulkitaan.
Hahmon suunnitteleminen persoonallisuuden pohjalta on varsin subjektiivinen aihe, joten en pyrkinyt etsimään kaikenkattavaa totuutta aiheesta. Kokosin aiheesta jo olemassa olevaa teoriatietoa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, jota voidaan hyödyntää hahmosuunnittelussa.
As a functional part of my thesis I designed and painted a character to be used as concept art. The character I designed is an energetic, rebellious young woman named Zibby. She likes alternative fashion and dancing. I ended up using triangular and sharp shapes as a part of Zibby’s shape language to represent her energetic and sharp-tongued personality. Her color scheme consists of bright colors, representing energy, loudness and youthfulness, in addition to black, signaling her rebellious nature.
Before designing any visuals, it is a good idea to get to know your character. The character’s background and interests can affect their way of dressing and expressing themselves. Archetypical or stereotypical features found in your character’s personality can be combined with shapes and colors to produce different meanings. Colors can also affect the way your character is seen and perceived.
Because the topic of designing characters based on personality is quite subjective, I did not try to find the ultimate truth about the subject. Instead, my goal was to collect and combine existing knowledge and theory to be utilized in the process of designing characters.