Yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistaminen virtuaalitapahtumissa
Leppälä, Elina (2021)
Leppälä, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410773
Tiivistelmä
Vuonna 2020 Covid-19-pandemia ajoi tapahtuma-alan muutostilanteeseen, kun fyysisten tapahtumien järjestäminen ei ollut poikkeustilanteen vuoksi mahdollista. Vuoden 2020 aikana tapahtumien toteuttamisen tärkeimmiksi työvälineiksi muodostuivat verkon välityksellä tehtävät tapahtumat eli virtuaalitapahtumat.
Tämän tapaustutkimuksen tilaajana toimii tapahtumamarkkinointitoimisto TAPAUS, joka on erikoistunut yritystapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen Suomessa sekä globaalisti. Poikkeustilanteen alkaessa TAPAUS reagoi tilanteeseen nopeasti, ja aloitti virtuaalitapahtumien kehittämisen ja toteuttamisen. Vuoden 2020 loppuun mennessä TAPAUS oli poikkeuksellisesta maailmantilanteesta huolimatta toteuttanut yli 200 virtuaalitapahtumaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka yksilön tapahtumaelämystä voidaan vahvistaa virtuaalitapahtumissa. Työssä selvitetään, kuinka virtuaalitapahtumissa voidaan vahvistaa vuorovaikutusta, ja luoda tunteita ja aistielämyksiä vahvistava tapahtumaelämys virtuaaliympäristössä. Opinnäytetyön hypoteesina on, että yksilön tapahtumaelämykseen voidaan vaikuttaa, jos tiedämme enemmän osallistujista. Tämän hypoteesin pohjalta tutkitaan sitä, voisiko yksilö vaikuttaa myös itse tapahtumaelämykseen toimimalla sisällöntuottajana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja vastauksia tutkimusongelmaan haettiin teemahaastattelujen, fasilitoidun aivoriihien sekä kenttäpäiväkirjan avulla. Tuloksissa kävi ilmi, että yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistaminen virtuaalitapahtumissa ei ole yksinkertaista, mutta tapahtumanjärjestäjä voi halutessaan luoda elämysten kokemiselle otolliset puitteet. Yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistaminen virtuaalitapahtumissa kulminoituu yksilöön, jolle elämystä tuotetaan. Syvällisempi ymmärrys tapahtumaosallistujasta auttaa tulevaisuudessa elämysten tuottamisessa virtuaalitapahtumissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi elämyspolku-malli, jonka avulla on mahdollista lähteä toteuttamaan yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistamista virtuaalitapahtumissa. Tuotoksena syntyi myös liitteessä 2 oleva virtuaalisiin sekä fyysisiin tapahtumiin soveltuva palvelumalli, joka toimii työkaluaihiona yksilöille räätälöitävissä tapahtumaelämystoteutuksissa.
Tämän tapaustutkimuksen tilaajana toimii tapahtumamarkkinointitoimisto TAPAUS, joka on erikoistunut yritystapahtumien suunnitteluun ja toteuttamiseen Suomessa sekä globaalisti. Poikkeustilanteen alkaessa TAPAUS reagoi tilanteeseen nopeasti, ja aloitti virtuaalitapahtumien kehittämisen ja toteuttamisen. Vuoden 2020 loppuun mennessä TAPAUS oli poikkeuksellisesta maailmantilanteesta huolimatta toteuttanut yli 200 virtuaalitapahtumaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka yksilön tapahtumaelämystä voidaan vahvistaa virtuaalitapahtumissa. Työssä selvitetään, kuinka virtuaalitapahtumissa voidaan vahvistaa vuorovaikutusta, ja luoda tunteita ja aistielämyksiä vahvistava tapahtumaelämys virtuaaliympäristössä. Opinnäytetyön hypoteesina on, että yksilön tapahtumaelämykseen voidaan vaikuttaa, jos tiedämme enemmän osallistujista. Tämän hypoteesin pohjalta tutkitaan sitä, voisiko yksilö vaikuttaa myös itse tapahtumaelämykseen toimimalla sisällöntuottajana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja vastauksia tutkimusongelmaan haettiin teemahaastattelujen, fasilitoidun aivoriihien sekä kenttäpäiväkirjan avulla. Tuloksissa kävi ilmi, että yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistaminen virtuaalitapahtumissa ei ole yksinkertaista, mutta tapahtumanjärjestäjä voi halutessaan luoda elämysten kokemiselle otolliset puitteet. Yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistaminen virtuaalitapahtumissa kulminoituu yksilöön, jolle elämystä tuotetaan. Syvällisempi ymmärrys tapahtumaosallistujasta auttaa tulevaisuudessa elämysten tuottamisessa virtuaalitapahtumissa. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi elämyspolku-malli, jonka avulla on mahdollista lähteä toteuttamaan yksilöllisen tapahtumaelämyksen vahvistamista virtuaalitapahtumissa. Tuotoksena syntyi myös liitteessä 2 oleva virtuaalisiin sekä fyysisiin tapahtumiin soveltuva palvelumalli, joka toimii työkaluaihiona yksilöille räätälöitävissä tapahtumaelämystoteutuksissa.