Sosiaalisen median vaikutus nuorten ostopäätöksiin
Virnes, Ida (2021)
Virnes, Ida
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052510910
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä sosiaalisen median palveluja 15–17-vuotiaat nuoret käyttävät mieluiten. Sosiaalinen media on erottamaton osa nuorten jokapäiväistä elämää. Mitä nuorempi henkilö on kyseessä, sitä enemmän sosiaalinen media vaikuttaa heidän jokapäiväiseen elämään.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin nuoruuden vaiheita ja sosiaalista mediaa käsitteenä, jolla pyrittiin antamaan tietoa nuorten käyttäytymisestä ja heidän sosiaalisen median käytöstä.
Työn toteutus on aloitettu syksyllä 2020. Ensin laadittiin työsuunnitelma, jonka pohjalta lähdettiin suorittamaan kartoitusta ja teoriaosuuden keruuta. Ohjaustilanteet työn ohjaajan kanssa auttoivat työn etenemistä.
Opinnäytetyön selvitys oli kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa eli esikartoituksessa pyrittiin selvittämään nuorten käyttämät sosiaalisen median palvelut iän ja sukupuolen perusteella. Lisäksi esikartoitus pyrki selvittämään keskimääräistä aikamäärää, jota nuoret käyttivät sosiaalisen median palveluihin päivittäin. Lisäksi selvitettiin, minkä motiivien perustella nuoret alkoivat käyttämään sosiaalisen median palveluja.
Pääkartoitus keskittyi ostokäyttäytymiseen. Pääkartoituksen kysymykset rakentuvat esikartoituksen vastausten pohjalta. Sen perusteella sosiaalisella medialla on vaikutusta nuorten koululaisten ostopäätöksiin. Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa apuna etenkin tiedonhaussa ennen itse ostopäätöksen tekemistä.
Opinnäytetyö antaa tietoa nuorten elämänvaiheista, kohderyhmän sosiaalisen median palvelujen käytöstä ja mieltymyksistä sosiaalisen median sisältöihin. Lisäksi yritykset hyötyvät kartoituksesta sosiaalisen median markkinointistrategiaa mietittäessä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin nuoruuden vaiheita ja sosiaalista mediaa käsitteenä, jolla pyrittiin antamaan tietoa nuorten käyttäytymisestä ja heidän sosiaalisen median käytöstä.
Työn toteutus on aloitettu syksyllä 2020. Ensin laadittiin työsuunnitelma, jonka pohjalta lähdettiin suorittamaan kartoitusta ja teoriaosuuden keruuta. Ohjaustilanteet työn ohjaajan kanssa auttoivat työn etenemistä.
Opinnäytetyön selvitys oli kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa eli esikartoituksessa pyrittiin selvittämään nuorten käyttämät sosiaalisen median palvelut iän ja sukupuolen perusteella. Lisäksi esikartoitus pyrki selvittämään keskimääräistä aikamäärää, jota nuoret käyttivät sosiaalisen median palveluihin päivittäin. Lisäksi selvitettiin, minkä motiivien perustella nuoret alkoivat käyttämään sosiaalisen median palveluja.
Pääkartoitus keskittyi ostokäyttäytymiseen. Pääkartoituksen kysymykset rakentuvat esikartoituksen vastausten pohjalta. Sen perusteella sosiaalisella medialla on vaikutusta nuorten koululaisten ostopäätöksiin. Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa apuna etenkin tiedonhaussa ennen itse ostopäätöksen tekemistä.
Opinnäytetyö antaa tietoa nuorten elämänvaiheista, kohderyhmän sosiaalisen median palvelujen käytöstä ja mieltymyksistä sosiaalisen median sisältöihin. Lisäksi yritykset hyötyvät kartoituksesta sosiaalisen median markkinointistrategiaa mietittäessä.