Digitalisaation ja Covid-19 pandemian tuomat uudet osaamisen kehittämisen tarpeet Uudenmaan TE-toimistossa
Isopahkala, Mirka (2021)
Isopahkala, Mirka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410812
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Uudenmaan TE-toimiston asiantuntijoiden osaamisen kehittämisen tarpeita ja koulutustoiveita verkko-ohjausosaamisessa. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Uudenmaan TE-toimistolle näistä asiantuntijoiden osaamistarpeista. Digitalisaation synnyttämät pidemmän aikavälin, sekä Covid-19 pandemian synnyttämät äkilliset muutokset ovat vaikuttaneet radikaalisti Uudenmaan TE-toimiston toimintaympäristöön ja työntekemisen tapoihin. Asiakastyötä toteutetaan kasvavassa määrin verkko- ja etäpalveluita hyödyntäen. Muutosten myötä syntyi uusia osaamistarpeita niin teknologia kuin verkko-ohjausosaamisen suhteen.
Opinnäytetyön teemaa lähestyttiin monitieteellisesti sosiaalipedagogiikan, konstruk-tivistisen oppimiskäsityksen, aikuisuuden elämänvaiheen, jatkuvan oppimisen, osaamisen kehittämisen ja ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja hyödyntäen. Sosiaalipedagoginen viitekehys toimi pääasiallisena taustateoriana opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä ohjausosaaminen ja verkko-ohjausosaamisen nähtiin keskeisinä ja tärkeinä asiantuntijoiden tulevaisuuden ydinosaamisalueina.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruutapana oli strukturoitu kysely, johon vastasi 196 asiantuntijaa. Kyselyn tulokset osoittivat asiantuntijoiden toivovan laaja-alaisesti koulutusta verkko- ja digiohjausvälineiden käytössä, verkko-ohjaustilanteen suunnittelussa ja toteutuksessa, koulutusta vuorovaikutuksellisuuden ja ohjauksellisuuden lisäämiseen verkko-ohjauksessa. Vastauksista ilmeni asiantuntijoiden halu kehittää osaamistaan verkko-ohjausosaamisessa. Etäohjaustyö nähtiin vaihtoehtoisena ja asiakaslähtöisenä tapana toteuttaa ohjaustyötä kasvokkain tapahtuvan ohjaustyön rinnalla.
Opinnäytetyön teemaa lähestyttiin monitieteellisesti sosiaalipedagogiikan, konstruk-tivistisen oppimiskäsityksen, aikuisuuden elämänvaiheen, jatkuvan oppimisen, osaamisen kehittämisen ja ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja hyödyntäen. Sosiaalipedagoginen viitekehys toimi pääasiallisena taustateoriana opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä ohjausosaaminen ja verkko-ohjausosaamisen nähtiin keskeisinä ja tärkeinä asiantuntijoiden tulevaisuuden ydinosaamisalueina.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusotetta ja aineistonkeruutapana oli strukturoitu kysely, johon vastasi 196 asiantuntijaa. Kyselyn tulokset osoittivat asiantuntijoiden toivovan laaja-alaisesti koulutusta verkko- ja digiohjausvälineiden käytössä, verkko-ohjaustilanteen suunnittelussa ja toteutuksessa, koulutusta vuorovaikutuksellisuuden ja ohjauksellisuuden lisäämiseen verkko-ohjauksessa. Vastauksista ilmeni asiantuntijoiden halu kehittää osaamistaan verkko-ohjausosaamisessa. Etäohjaustyö nähtiin vaihtoehtoisena ja asiakaslähtöisenä tapana toteuttaa ohjaustyötä kasvokkain tapahtuvan ohjaustyön rinnalla.