Musiikkia metsästä : Lastenmusiikin säveltäminen ja esittäminen
Kaurtola, Minka (2021)
Kaurtola, Minka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511160
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan tekijän prosessia lauluntekijänä ja varhaisiän musiikkikasvattajana. Opinnäytetyön idea lähti tarpeesta saada lisää kokemusta varhaisiän musiikkikasvatuksesta. Työn aiheen tarkoitus oli haastaa tekijää myös lastenmusiikin tekijänä. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa lastenmusiikkituokio ainoastaan omaa musiikkia käyttäen. Työ on toteutettu yhteistyössä musiikkipäiväkoti Priimin kanssa.
Teoriaosuus koostuu sekä musiikin tekemisen ohjemateriaalista että varhaisiän musiikkikasvatuksen historiasta ja sen käytöstä tänä päivänä. Työ aloitettiin kirjoittamalla neljä omaa lastenlaulua ja suunnittelemalla musiikkituokion rakenne kappaleiden pohjalta. Musiikkituokiot järjestettiin musiikkipäiväkoti Priimissä helmikuussa 2021. Raportti on syntynyt osin samaan aikaan muiden työvaiheiden kanssa. Raportissa käsitellään teoriaosuuden lisäksi työprosessin kulkua ja reflektoidaan tekijän kehitystä muusikkona ja pedagogina.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusia kappaleita, joita voidaan käyttää myös tulevaisuudessa. Työn tekijä kasvoi sekä muusikkona että pedagogina varmemmaksi ja monipuolisemmaksi. Musiikkipäiväkodin lapset ja henkilökunta pääsivät kuulemaan uusia kappaleita ja kokemaan arkea piristävän musiikkituokion. Tulevaisuudessa on mahdollista hyödyntää opinnäytetyössä syntyneitä sävellyksiä myös julkaisukelpoisena materiaalina.
Teoriaosuus koostuu sekä musiikin tekemisen ohjemateriaalista että varhaisiän musiikkikasvatuksen historiasta ja sen käytöstä tänä päivänä. Työ aloitettiin kirjoittamalla neljä omaa lastenlaulua ja suunnittelemalla musiikkituokion rakenne kappaleiden pohjalta. Musiikkituokiot järjestettiin musiikkipäiväkoti Priimissä helmikuussa 2021. Raportti on syntynyt osin samaan aikaan muiden työvaiheiden kanssa. Raportissa käsitellään teoriaosuuden lisäksi työprosessin kulkua ja reflektoidaan tekijän kehitystä muusikkona ja pedagogina.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusia kappaleita, joita voidaan käyttää myös tulevaisuudessa. Työn tekijä kasvoi sekä muusikkona että pedagogina varmemmaksi ja monipuolisemmaksi. Musiikkipäiväkodin lapset ja henkilökunta pääsivät kuulemaan uusia kappaleita ja kokemaan arkea piristävän musiikkituokion. Tulevaisuudessa on mahdollista hyödyntää opinnäytetyössä syntyneitä sävellyksiä myös julkaisukelpoisena materiaalina.