Käytettävyyden mittaus osana ihmiskeskeistä suunnittelua
Lavila, Janne (2021)
Lavila, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511108
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli käyttää web-analytiikkaa ja kyselytutkimusta käytettävyyden arvioinnissa. Arviointi perustui ihmiskeskeiseen suunnitteluun, jonka tarkoitus on auttaa hyvin käytettävien tuotteiden kehittämisessä. Työn tilasi yritys, jonka palveluun kuuluvan web-sovelluksen käytettävyyttä arvioitiin edellä mainituilla menetelmillä.
Web-analytiikka on menetelmä, jossa verkkosivujen (ml. web-sovellusten) käyttämistä seurataan automaattisesti. Tässä työssä käytettiin nk. klikkipohjaista seurantaa, jonka avulla pystyttiin seuraamaan, mitä käyttäjät sovelluksella tekevät.
Seurannan lisäksi työhön kuului kyselytutkimus. Se koostui standardoiduista kyselyistä ja yrityksen tarpeisiin räätälöidyistä kysymyksistä. Standardoitu kysely on sellainen, jolle on suoritettu psykometrinen arvio. Arvioinnin tarkoituksena on varmistua kysymysten pätevyydestä ja luotettavuudesta, eli mittaavatko ne sitä, mitä halutaan.
Käyttäjien seuranta ja kyselytutkimus tuottivat käytettävyyden arvioinnin kannalta arvokasta tietoa. Seurannan pohjalta yritys voi selvittää, mitä käyttäjät tekevät sovel-luksen parissa. Kyselytutkimuksen avulla saatiin selvitettyä käyttäjien henkilökohtainen kokemus käytettävyyden tasosta ja saatiin tietää, mitkä sovelluksen ominaisuudet toimivat hyvin ja mitkä huonosti.
Jatkossa yritys voi selvittää käyttäjien seurannasta kerätyn aineiston avulla, miten hyvin liiketoimintatavoitteissa onnistutaan. Kyselytutkimuksesta saadun tiedon avulla yritys voi keskittää resursseja niiden toimintojen kehittämiseen, jotka ovat käyttäjien mukaan tärkeimpiä. Yritys voi myös seurata, miten kehitys- ja suunnittelutyö vaikuttavat käytettävyyden tasoon.
Web-analytiikka on menetelmä, jossa verkkosivujen (ml. web-sovellusten) käyttämistä seurataan automaattisesti. Tässä työssä käytettiin nk. klikkipohjaista seurantaa, jonka avulla pystyttiin seuraamaan, mitä käyttäjät sovelluksella tekevät.
Seurannan lisäksi työhön kuului kyselytutkimus. Se koostui standardoiduista kyselyistä ja yrityksen tarpeisiin räätälöidyistä kysymyksistä. Standardoitu kysely on sellainen, jolle on suoritettu psykometrinen arvio. Arvioinnin tarkoituksena on varmistua kysymysten pätevyydestä ja luotettavuudesta, eli mittaavatko ne sitä, mitä halutaan.
Käyttäjien seuranta ja kyselytutkimus tuottivat käytettävyyden arvioinnin kannalta arvokasta tietoa. Seurannan pohjalta yritys voi selvittää, mitä käyttäjät tekevät sovel-luksen parissa. Kyselytutkimuksen avulla saatiin selvitettyä käyttäjien henkilökohtainen kokemus käytettävyyden tasosta ja saatiin tietää, mitkä sovelluksen ominaisuudet toimivat hyvin ja mitkä huonosti.
Jatkossa yritys voi selvittää käyttäjien seurannasta kerätyn aineiston avulla, miten hyvin liiketoimintatavoitteissa onnistutaan. Kyselytutkimuksesta saadun tiedon avulla yritys voi keskittää resursseja niiden toimintojen kehittämiseen, jotka ovat käyttäjien mukaan tärkeimpiä. Yritys voi myös seurata, miten kehitys- ja suunnittelutyö vaikuttavat käytettävyyden tasoon.