Sidosryhmäviestinnän kehittäminen : Case Vantaan Taksi Oy.
Karhula, Elina (2021)
Karhula, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511107
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vantaan Taksi Oy:n ja yhtiön sopimusyrittäjien välistä viestintää. Sopimusyrittäjät ovat taksiliikenteen harjoittajia, jotka tuottavat yhtiölle kuljetuspalveluita alihankintana. Tavoitteena oli tarkastella viestinnän nykytilaa ja tehdä ehdotuksia viestinnän kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin yhteisöviestinnän perusteisiin ja tarkasteltiin sidosryhmäviestinnän erityispiirteitä. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin viestinnän suunnittelua, tarkasteltiin viestinnän resursseja, kanavia ja keinoja ja avattiin viestinnän arvioinnin ja mittaamisen käsitteitä. Opinnäytetyössä toteutettiin kysely kaikille Vantaan Taksi Oy:n sopimusyrittäjille maaliskuussa 2021. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 35%.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että pystyäkseen vastaamaan sidosryhmien odotuksiin paremmin, tulee sidosryhmien viestinnälliset tarpeet ja odotukset ymmärtää paremmin, viestinnän tulee olla suunnitelmallista ja viestinnälle tulee osata valita oikeat viestintäkanavat. Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi opinnäytetyössä nousivat viestinnän avoimuuden puute ja heikot mahdollisuudet vuorovaikutukseen.
Yhteenvetona opinnäytetyössä todettiin, että sidosryhmäviestinnän onnistuminen on tärkeää koko liiketoiminnan onnistumiselle. Toimeksiantaja on tämän selvityksen myötä saanut kattavan kuvan sidosryhmänsä viestinnän nykytilanteesta ja sen perusteella on annettu kehittämisehdotuksia. Ehdotusten perusteella yhtiön on mahdollista rakentaa viestintäsuunnitelma, joka vastaa paremmin myös sopimusyrittäjien odotuksiin ja tukee yhtiön strategisia tavoitteita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin yhteisöviestinnän perusteisiin ja tarkasteltiin sidosryhmäviestinnän erityispiirteitä. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin viestinnän suunnittelua, tarkasteltiin viestinnän resursseja, kanavia ja keinoja ja avattiin viestinnän arvioinnin ja mittaamisen käsitteitä. Opinnäytetyössä toteutettiin kysely kaikille Vantaan Taksi Oy:n sopimusyrittäjille maaliskuussa 2021. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 35%.
Opinnäytetyön tuloksena todettiin, että pystyäkseen vastaamaan sidosryhmien odotuksiin paremmin, tulee sidosryhmien viestinnälliset tarpeet ja odotukset ymmärtää paremmin, viestinnän tulee olla suunnitelmallista ja viestinnälle tulee osata valita oikeat viestintäkanavat. Keskeisimmäksi kehittämiskohteeksi opinnäytetyössä nousivat viestinnän avoimuuden puute ja heikot mahdollisuudet vuorovaikutukseen.
Yhteenvetona opinnäytetyössä todettiin, että sidosryhmäviestinnän onnistuminen on tärkeää koko liiketoiminnan onnistumiselle. Toimeksiantaja on tämän selvityksen myötä saanut kattavan kuvan sidosryhmänsä viestinnän nykytilanteesta ja sen perusteella on annettu kehittämisehdotuksia. Ehdotusten perusteella yhtiön on mahdollista rakentaa viestintäsuunnitelma, joka vastaa paremmin myös sopimusyrittäjien odotuksiin ja tukee yhtiön strategisia tavoitteita.