Maanteiden päällystystyöt ja tieverkon kunnon kehittyminen Itä-Suomessa
Arstila, Emmi (2021)
Arstila, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611255
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana oli Pohjois-Savon ELY-keskus. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella vuosina 2012–2020 tehdyt maanteiden päällystystyöt yhteen ja tarkastella tieverkon kunnon kehittymistä. Työssä oli tavoitteena selvittää mitenkä eri työmenetelmät ja päällystetyypit ovat jakautuneet tieverkolle liikennemäärän, toiminnallisen luokan sekä korjausluokan mukaan.
Tämä opinnäytetyö oli selvitystyö. Opinnäytetyössä kerättiin tehdyt maanteiden päällystystyöt yhteen Excel-tiedostoon. Tiedot tehdyistä päällystystöistä kerättiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen järjestelmistä. Kerättyjä päällystystöitä tarkasteltiin mahdollisimman monesta eri näkökulmasta. Tieverkon kunnon kehittymisen selvittämisessä käytettiin samoja menetelmiä.
Opinnäytetyössä saatiin koottua maanteiden päällystystyöt yhteen paikkaan. Työssä selvisi se, että tarkastelu jaksolla uusiopintaus oli käytetyin päällysteen korjausmenetelmä ja päällystetyypeistä AB. Toiminnallisista luokista valtateitä päällystettiin eniten. Päällysteen korjausluokkaan 1 kuuluneita teitä päällystettiin yli puolet kokonaismäärästä. Opinnäytetyössä selvisi se, että kuntoluokkaan 4 kuului vilkkaalla sekä muulla tieverkolla suurin osa tiepituuksista.
Tämä opinnäytetyö oli selvitystyö. Opinnäytetyössä kerättiin tehdyt maanteiden päällystystyöt yhteen Excel-tiedostoon. Tiedot tehdyistä päällystystöistä kerättiin Pohjois-Savon ELY-keskuksen järjestelmistä. Kerättyjä päällystystöitä tarkasteltiin mahdollisimman monesta eri näkökulmasta. Tieverkon kunnon kehittymisen selvittämisessä käytettiin samoja menetelmiä.
Opinnäytetyössä saatiin koottua maanteiden päällystystyöt yhteen paikkaan. Työssä selvisi se, että tarkastelu jaksolla uusiopintaus oli käytetyin päällysteen korjausmenetelmä ja päällystetyypeistä AB. Toiminnallisista luokista valtateitä päällystettiin eniten. Päällysteen korjausluokkaan 1 kuuluneita teitä päällystettiin yli puolet kokonaismäärästä. Opinnäytetyössä selvisi se, että kuntoluokkaan 4 kuului vilkkaalla sekä muulla tieverkolla suurin osa tiepituuksista.