Anonyymi rekrytointi : Case Monetra Oulu Oy
Sirviö, Niina (2021)
Sirviö, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511142
Tiivistelmä
Anonyymi rekrytointi on noussut lähivuosina esiin uutena rekrytointimuotona, jossa hakijan henkilötiedot eivät tule rekrytoijan tietoon rekrytoinnin alkuvaiheessa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehdä kartoittava tutkimus anonyymin rekrytoinnin käyttöönoton mahdollisuuksia Monetra Oulu Oy:ssä. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on tuoda rekrytointeihin tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaista kohtelua riippumatta hakijan nimestä, sukupuolesta, iästä, etnisestä taustasta, uskonnosta tai äidinkielestä riippumatta. Anonyymissä rekrytoinnissa keskitytään hakijan työkokemukseen ja koulutukseen sekä hakemuskirjeeseen, joka on kirjoitettu ilman tunnistetietoja.
Monetra Oulu Oy on osa Monetra-konsernia. Monetra on kuntaomisteinen yritys ja se on voittoa tavoittelematon in-house-organisaatio. Se tarjoaa monipuolisia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita asiakkailleen. Monetra Oulu Oy:llä on omat rekrytointipalvelut, jotka rekrytoivat yritykseen uusia työntekijöitä sekä hoitavat myös asiakasyritysten rekrytointeja.
Opinnäytetyötä varten tehtiin Monetra Oulu Oy:llä pilottikokeilu anonyymistä rekrytoinnista. Tämän lisäksi suoritin teemahaastattelut pilottikokeilun rekrytoivalle esimiehelle sekä neljälle muulle usein rekrytoivalle esimiesasemassa olevalle henkilölle. Myös pilottikokeiluun osallistuneille hakijoille lähetettiin kyselylomake, jossa he saivat vastata anonyymiin rekrytointiin ja pilottikokeilua koskeviin kysymyksiin. Teemahaastattelut suoritettiin vallitsevan koronavirusepidemian vuoksi Microsoft Teamsin kautta etäkokouksena. Teemahaastattelua varten tein kysymyslistan, jonka avulla etenin haastatteluissa teemasta seuraavaan.
Haastattelun tuloksia avasin lopuksi vielä SWOT-analyysin avulla anonyymin rekrytoinnin käyttöönotossa Monetra Oulu Oy:llä. Tutkimuksessa esiin nousseet vahvuudet ovat ammattitaidon ja osaamisen varmistaminen rekrytoinneissa. Anonyymia rekrytointia voidaan markkinoida myös asiakkaille uutena palveluna. Ja vahvuutena on myös, että Kuntarekry-järjestelmä tukee anonyymia rekrytointia. Heikkoutena anonyymin rekrytoinnin käyttöönotossa on esimiesten ennakkoluulot anonyymia rekrytointia kohtaan sekä se, että se työllistää jonkin verran rekrytointipalveluja. Anonyymi rekrytointi tuo kuitenkin mahdollisuuden tasa-arvoiseen työkulttuuriin sekä työnantajamielikuvan paranemiseen. Uhkana analyysissä nousi esiin, että syrjitäänkö anonyymissa rekrytoinnissa nuoria työnhakijoita, joilla ei ole vielä niin paljoa työkokemusta tai syrjiikö anonyymi rekrytointi henkilöitä, joilla on repaleinen työhistoria?
Tutkimuksen tulokset kertovat, että anonyymin rekrytoinnin käyttöönotto on täysin mahdollista. Sen käyttäminen sopii yhtä lailla sisäisiin ja ulkoisiin rekrytointeihin. Anonyymia rekrytointia voi hyödyntää myös suurissa massarekryissä, joissa se nopeuttaa hakemusten käsittelyä.
Monetra Oulu Oy on osa Monetra-konsernia. Monetra on kuntaomisteinen yritys ja se on voittoa tavoittelematon in-house-organisaatio. Se tarjoaa monipuolisia talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita asiakkailleen. Monetra Oulu Oy:llä on omat rekrytointipalvelut, jotka rekrytoivat yritykseen uusia työntekijöitä sekä hoitavat myös asiakasyritysten rekrytointeja.
Opinnäytetyötä varten tehtiin Monetra Oulu Oy:llä pilottikokeilu anonyymistä rekrytoinnista. Tämän lisäksi suoritin teemahaastattelut pilottikokeilun rekrytoivalle esimiehelle sekä neljälle muulle usein rekrytoivalle esimiesasemassa olevalle henkilölle. Myös pilottikokeiluun osallistuneille hakijoille lähetettiin kyselylomake, jossa he saivat vastata anonyymiin rekrytointiin ja pilottikokeilua koskeviin kysymyksiin. Teemahaastattelut suoritettiin vallitsevan koronavirusepidemian vuoksi Microsoft Teamsin kautta etäkokouksena. Teemahaastattelua varten tein kysymyslistan, jonka avulla etenin haastatteluissa teemasta seuraavaan.
Haastattelun tuloksia avasin lopuksi vielä SWOT-analyysin avulla anonyymin rekrytoinnin käyttöönotossa Monetra Oulu Oy:llä. Tutkimuksessa esiin nousseet vahvuudet ovat ammattitaidon ja osaamisen varmistaminen rekrytoinneissa. Anonyymia rekrytointia voidaan markkinoida myös asiakkaille uutena palveluna. Ja vahvuutena on myös, että Kuntarekry-järjestelmä tukee anonyymia rekrytointia. Heikkoutena anonyymin rekrytoinnin käyttöönotossa on esimiesten ennakkoluulot anonyymia rekrytointia kohtaan sekä se, että se työllistää jonkin verran rekrytointipalveluja. Anonyymi rekrytointi tuo kuitenkin mahdollisuuden tasa-arvoiseen työkulttuuriin sekä työnantajamielikuvan paranemiseen. Uhkana analyysissä nousi esiin, että syrjitäänkö anonyymissa rekrytoinnissa nuoria työnhakijoita, joilla ei ole vielä niin paljoa työkokemusta tai syrjiikö anonyymi rekrytointi henkilöitä, joilla on repaleinen työhistoria?
Tutkimuksen tulokset kertovat, että anonyymin rekrytoinnin käyttöönotto on täysin mahdollista. Sen käyttäminen sopii yhtä lailla sisäisiin ja ulkoisiin rekrytointeihin. Anonyymia rekrytointia voi hyödyntää myös suurissa massarekryissä, joissa se nopeuttaa hakemusten käsittelyä.