Hawk Link usean maa-aseman yhdistäminen
Tuhkasaari, Arttu (2021)
Tuhkasaari, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052511237
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli usean Hawk Link -maa-aseman yhdistämisen suunnittelu. Tämä piti sisällään tiedonsiirron suunnittelun maa-asemien välillä, verkon muuttaminen kattamaan enemmän jäseniä kuin nykyiseltään on mahdollista sekä saada järjestelmä toimimaan tehokkaasti. Nykyisessä toiminnallisuudessa maksimimäärä jäseniä verkossa on verkon tyypistä riippuen vaihteleva, mutta määrä on rajattu eikä voi ylittyä. Tarkoituksena oli suunnitella dynaaminen tiedon käsittelytapa, jossa verkon jäseniä voi olla teoriassa rajaton määrä. Työssä tarkastellaan suunnitteluprosessin eri vaiheita ja perustellaan, miksi valittuihin ratkaisuihin päädyttiin.
Ideana oli suunnitella lentokoneiden sijaintitietojen jakaminen toisten maa-asemien alueella oleville lentokoneille ja muille jäsenille mahdollisimman lähellä reaaliaikaa. Tärkeintä on se, että oikeat lentokoneet saavat toistensa sijaintitietoa. Haastavaa suunnittelussa oli tietokoneen luomien jäsenten sijaintitiedon mahduttaminen lähetysrakenteeseen silloin, kun verkon nykyinen maksimi kapasiteetti saavutetaan.
Suunnitteluprosessin vaiheet etenivät alustavien vaatimusten kautta lopullisten järjestelmäpäivitysten vaatimusten laatimiseen. Näihin vaatimuksiin päädyttiin tarkastelemalla nykyistä järjestelmää ja pohtimalla sen mahdollisuuksia vastata tärkeimpiin vaatimuksiin. Maa-asemien yhdistäminen saatiin suunniteltua, mutta järjestelmäpäivitystä ei vielä toteutettu, sillä uutta toiminnallisuutta ei olisi voitu testata nykyisillä järjestelmillä. Tämä johtuu siitä, että kehitys- ja testausympäristössä ei ole vielä kaikkia samoja laitteita kuin käytössä olevalla maa-asema -järjestelmällä. The purpose of this thesis was to design a way to connect multiple Hawk Link ground stations. This included designing data transmission between ground sta-tions, changing the network to include more net members and to make the sys-tem work efficiently. In its current state, the varying network sizes only cover a set amount of net members that cannot be exceeded. The purpose was to design a dynamic way to process data that could theoretically cover an unlimited amount of members. In the thesis we will cover the designing process and ex-plain why the chosen solutions were chosen.
The idea was to design a way to share positional information from planes to other planes within the precincts of other ground stations as close to real time as possible. The most important part is that planes receive each other’s positional data. The challenging part in the design process was including computer gener-ated members in the network, when the current network capacity is reached.
The steps of the design process begun from realizing the preliminary require-ments for the update. These requirements were decided on after inspecting the current system and its potential to correspond to the most important require-ments. After this, the requirements were finalized. The designing process was completed, but implementing the update was not plausible, as the new function-ality could not have been tested with current systems. This is due to the testing and development environment not having the same appliances as other ground stations.
Ideana oli suunnitella lentokoneiden sijaintitietojen jakaminen toisten maa-asemien alueella oleville lentokoneille ja muille jäsenille mahdollisimman lähellä reaaliaikaa. Tärkeintä on se, että oikeat lentokoneet saavat toistensa sijaintitietoa. Haastavaa suunnittelussa oli tietokoneen luomien jäsenten sijaintitiedon mahduttaminen lähetysrakenteeseen silloin, kun verkon nykyinen maksimi kapasiteetti saavutetaan.
Suunnitteluprosessin vaiheet etenivät alustavien vaatimusten kautta lopullisten järjestelmäpäivitysten vaatimusten laatimiseen. Näihin vaatimuksiin päädyttiin tarkastelemalla nykyistä järjestelmää ja pohtimalla sen mahdollisuuksia vastata tärkeimpiin vaatimuksiin. Maa-asemien yhdistäminen saatiin suunniteltua, mutta järjestelmäpäivitystä ei vielä toteutettu, sillä uutta toiminnallisuutta ei olisi voitu testata nykyisillä järjestelmillä. Tämä johtuu siitä, että kehitys- ja testausympäristössä ei ole vielä kaikkia samoja laitteita kuin käytössä olevalla maa-asema -järjestelmällä.
The idea was to design a way to share positional information from planes to other planes within the precincts of other ground stations as close to real time as possible. The most important part is that planes receive each other’s positional data. The challenging part in the design process was including computer gener-ated members in the network, when the current network capacity is reached.
The steps of the design process begun from realizing the preliminary require-ments for the update. These requirements were decided on after inspecting the current system and its potential to correspond to the most important require-ments. After this, the requirements were finalized. The designing process was completed, but implementing the update was not plausible, as the new function-ality could not have been tested with current systems. This is due to the testing and development environment not having the same appliances as other ground stations.