Kehon eri kehykset naistenlehdissä : Millaista kehopuhetta Trendi- ja Eeva-lehdissä käytetään?
Karjalainen, Saara (2021)
Karjalainen, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611283
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelin kahta eri suomalaista naistenlehteä, Eevaa ja Trendiä. Tavoitteenani oli selvittää, millaista kehopuhetta lehdet sisältävät. Aineistonani minulla oli kymmenen Eeva-lehden ja kymmenen Trendi-lehden numeroa. Keskityn tutkielmassani lehtien journalistiseen sisältöön. Aineistoon kuuluvat lehtien kansien ja sisällön tekstit sekä kuvat. Mielenkiintoni tutkielman aiheeseen heräsi alun perin lukiessani naistenlehtiä ja tehdessäni huomion, että lehdissä käytetty kehopuhe ja -kuvasto on melko yksipuolista. Olen seurannut myös sosiaalisessa mediassa ja mediassa viime aikoina käytyä keskustelua siitä, miten tai millaisina julkista työtä tekevät naiset saavat julkisuudessa esiintyä. Tämä lisäsi kiinnostustani lähteä selvittämään, millaista naistenlehtien kehopuhe todella on.
Tutkin opinnäytetyötäni varten useita eri tutkimuksia, jotka tarkastelevat mediaa, naistenlehtiä ja naiseuden representaatiota. Syvennyin myös jonkin verran suomalaiseen naistenlehtitutkimukseen ja naistenlehtien historiaan Suomessa. Tietoperustani koostuu pääasiassa feministisistä media- ja viestintätutkimuksista. Tietoperustassani käyn läpi keskeisimmät käsitteet, jotka ovat kehopuhe, naistenlehti ja aikakauslehti, sekä käyttämäni tutkimusmenetelmät. Hyödynnän tekstien tarkastelussa kehysanalyysiä ja retorista analyysimenetelmää. Niiden avulla jaan kehoaiheet eri kehyksiin ja tutkin sitä, millaista retoriikkaa niissä on käytetty. Semioottista analyysimenetelmää käytän lehden kansi- ja henkilökuvia tarkastellessani.
Eevan ja Trendin kehopuhe on monelta osin ristiriitaista. Puheesta välittyy sekä tiedostavuus ja ajan henkeen sopiva kehopositiivisuus että kauneusihanteisiin ja naisilta vaadittuun kauneustyöhön nojaaminen. Kehopuhe vaihtelee molemmissa lehdissä lempeästä ja hyväksyvästä näkökulmasta suorittavaan ja kurinalaiseen. Keho ei lehtien puheessa ole yleensä koskaan valmis ja tarpeeksi hyvä sellaisenaan, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä ja parantelua. Trendi käyttää kehopuheessa paljon metaforia ja räväkkääkin retoriikkaa. Trendissä myös rikotaan tabuja ja normeja monen kehoaiheen kohdalla. Molemmissa naistenlehdessä kehosta puhuvat yleensä naiset ja monet kehoon liittyvät artikkelit ovat lukijaa ohjeistavia. Kuvat yleensä ylläpitävät vallalla olevaa kauneusideaalia. Toisaalta tätä myös rikotaan paikoin molempien lehtien sivuilla. Kuvista on löydettävissä äitiyteen ja naiseuteen liittyviä myyttejä.
Uskon, että tämän päivän ja tulevaisuuden naistenlehtien lukijat ovat yhä vaativampia ja tietoi-sempia siitä, millaista sisältöä tahtovat kuluttaa. Tutkielman tuloksia voitaisiin hyödyntää suomalaisten naistenlehtien sisällön kehittämisessä. Aihetta olisi kiinnostava tutkia myös keskittymällä vain yhteen kehopuheen kehykseen. Esimerkiksi seksuaalisuuden ympärillä olevaa puhetta voi-taisiin tarkastella yhden naistenlehden osalta pidemmän aikavälin ajalta.
Tutkin opinnäytetyötäni varten useita eri tutkimuksia, jotka tarkastelevat mediaa, naistenlehtiä ja naiseuden representaatiota. Syvennyin myös jonkin verran suomalaiseen naistenlehtitutkimukseen ja naistenlehtien historiaan Suomessa. Tietoperustani koostuu pääasiassa feministisistä media- ja viestintätutkimuksista. Tietoperustassani käyn läpi keskeisimmät käsitteet, jotka ovat kehopuhe, naistenlehti ja aikakauslehti, sekä käyttämäni tutkimusmenetelmät. Hyödynnän tekstien tarkastelussa kehysanalyysiä ja retorista analyysimenetelmää. Niiden avulla jaan kehoaiheet eri kehyksiin ja tutkin sitä, millaista retoriikkaa niissä on käytetty. Semioottista analyysimenetelmää käytän lehden kansi- ja henkilökuvia tarkastellessani.
Eevan ja Trendin kehopuhe on monelta osin ristiriitaista. Puheesta välittyy sekä tiedostavuus ja ajan henkeen sopiva kehopositiivisuus että kauneusihanteisiin ja naisilta vaadittuun kauneustyöhön nojaaminen. Kehopuhe vaihtelee molemmissa lehdissä lempeästä ja hyväksyvästä näkökulmasta suorittavaan ja kurinalaiseen. Keho ei lehtien puheessa ole yleensä koskaan valmis ja tarpeeksi hyvä sellaisenaan, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä ja parantelua. Trendi käyttää kehopuheessa paljon metaforia ja räväkkääkin retoriikkaa. Trendissä myös rikotaan tabuja ja normeja monen kehoaiheen kohdalla. Molemmissa naistenlehdessä kehosta puhuvat yleensä naiset ja monet kehoon liittyvät artikkelit ovat lukijaa ohjeistavia. Kuvat yleensä ylläpitävät vallalla olevaa kauneusideaalia. Toisaalta tätä myös rikotaan paikoin molempien lehtien sivuilla. Kuvista on löydettävissä äitiyteen ja naiseuteen liittyviä myyttejä.
Uskon, että tämän päivän ja tulevaisuuden naistenlehtien lukijat ovat yhä vaativampia ja tietoi-sempia siitä, millaista sisältöä tahtovat kuluttaa. Tutkielman tuloksia voitaisiin hyödyntää suomalaisten naistenlehtien sisällön kehittämisessä. Aihetta olisi kiinnostava tutkia myös keskittymällä vain yhteen kehopuheen kehykseen. Esimerkiksi seksuaalisuuden ympärillä olevaa puhetta voi-taisiin tarkastella yhden naistenlehden osalta pidemmän aikavälin ajalta.