Urkurin avustaminen oppimistilanteena : Katsaus urkutyyppien kehittymiseen sekä käytännön kokemuksia ja vinkkejä avustajana toimimiseen
Marin, Janina (2021)
Marin, Janina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611307
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kerätä käytännön kokemuksia ja vinkkejä urkurin avustajana toimimiseen sekä pohtia, kuinka avustamista voitaisiin lisätä ja kehittää osana urkupedagogin koulutusohjelmaa. Tutkimuskohteen taustoittamiseksi tehtiin kirjallinen katsaus urkurakentamisen kehittymiseen barokin ja romantiikan aikakausina. Tavoitteena oli syventyä merkittävimpien urkumaiden, eli Saksan ja Ranskan, urkutyyppien ja mekaanisten ja sähköisten apulaitteiden kehittymiseen ja tarkastella niiden vaikutuksia avustajan käytön tarpeellisuudelle. Lisäksi käsiteltiin lyhyesti 1900-luvulla kehittyneet kombinaatiojärjestelmät ja sähköinen setzer-järjestelmä, johon urkuri voi etukäteen tallettaa kaikki kappaleessa tarvitsemansa rekisteröinnit.
Tutkimusosio toteutettiin haastattelemalla urkujensoiton lehtoreita ja teettämällä kyselytutkimus Oulun ammattikorkeakoulun urkupedagogiopiskelijoille. Haastatteluilla kartoitettiin avustamisen historiallista näkökulmaa, avustajan roolia ja tälle tarpeellisia ominaisuuksia ja taitoja, avustajan työskentelyä ja tehtävään valmistautumista sekä avustamisen pedagogisia ulottuvuuksia. Kyselyllä selvitettiin muun muassa sitä, kuinka paljon ja millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli avustamisesta, minkälaisia keinoja he olivat kehittäneet itselleen pysyäkseen tarkasti tilanteen tasalla nuottia seuratessa ja rekisteröintejä vaihtaessa sekä kuinka avustustehtävään olisi mahdollista valmistautua etukäteen.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että avustamiseen on syytä kiinnittää enemmän huomiota osana urkupedagogiopintoja ja koulutuksen kehittämistä, sillä avustamistilanteet ovat myös hyödyllisiä oppimistilanteita. Keskeisenä kehitysehdotuksena urkupedagogin koulutusohjelmaan esitettiin aiheen laajempaa käsittelyä osana ainedidaktiikkaa ja matalalla kynnyksellä tapahtuvan käytännön harjoittelun lisäämistä, joka mahdollisesti sidottaisiin opintopisteisiin. Työn synnyttämänä jatkokehitysideana nousi ajatus tutkia aihetta myös laajemmalla otannalla, sillä avustamisesta on kirjoitettu hyvin vähän. Laajemmasta tutkimuksesta saadun aineiston pohjalta kerättävien konkreettisten vinkkien ja erilaisten urkureiden käyttämien rekisteröintien merkitsemiskäytänteiden, kuten post it -lappujen, graafisien mallien ja erilaisten äänikertanimikkeiden lyhentämistapojen, kokoaminen auttavat kehittämään yhtenäisempiä ja selkeämpiä merkitsemis- ja toimintatapoja hyödyttämään niin urkureita kuin avustajiakin.
Tutkimusosio toteutettiin haastattelemalla urkujensoiton lehtoreita ja teettämällä kyselytutkimus Oulun ammattikorkeakoulun urkupedagogiopiskelijoille. Haastatteluilla kartoitettiin avustamisen historiallista näkökulmaa, avustajan roolia ja tälle tarpeellisia ominaisuuksia ja taitoja, avustajan työskentelyä ja tehtävään valmistautumista sekä avustamisen pedagogisia ulottuvuuksia. Kyselyllä selvitettiin muun muassa sitä, kuinka paljon ja millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli avustamisesta, minkälaisia keinoja he olivat kehittäneet itselleen pysyäkseen tarkasti tilanteen tasalla nuottia seuratessa ja rekisteröintejä vaihtaessa sekä kuinka avustustehtävään olisi mahdollista valmistautua etukäteen.
Työn johtopäätöksenä todettiin, että avustamiseen on syytä kiinnittää enemmän huomiota osana urkupedagogiopintoja ja koulutuksen kehittämistä, sillä avustamistilanteet ovat myös hyödyllisiä oppimistilanteita. Keskeisenä kehitysehdotuksena urkupedagogin koulutusohjelmaan esitettiin aiheen laajempaa käsittelyä osana ainedidaktiikkaa ja matalalla kynnyksellä tapahtuvan käytännön harjoittelun lisäämistä, joka mahdollisesti sidottaisiin opintopisteisiin. Työn synnyttämänä jatkokehitysideana nousi ajatus tutkia aihetta myös laajemmalla otannalla, sillä avustamisesta on kirjoitettu hyvin vähän. Laajemmasta tutkimuksesta saadun aineiston pohjalta kerättävien konkreettisten vinkkien ja erilaisten urkureiden käyttämien rekisteröintien merkitsemiskäytänteiden, kuten post it -lappujen, graafisien mallien ja erilaisten äänikertanimikkeiden lyhentämistapojen, kokoaminen auttavat kehittämään yhtenäisempiä ja selkeämpiä merkitsemis- ja toimintatapoja hyödyttämään niin urkureita kuin avustajiakin.