Markkinointisuunnitelma uudelle terassirakennusalan yritykselle Pohjois-Pohjanmaan alueella
Tolvanen, Mikko (2021)
Tolvanen, Mikko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611423
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma tulevaisuudessa aloittavalle terassirakennusalan yritykselle. Toimeksiantajana työssä toimin minä eli opinnäytetyön kirjoittaja. Tavoitteena oli selvittää yrityksen toimintamahdollisuuksia sekä luoda markkinointisuunnitelma, jota voidaan hyödyntää yritystoiminnan perustamisvaiheessa. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta.
Teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin teoriaa, markkinoinnin kilpailukeinoja, erilais-ten lähtökohta-analyysien sisältöä sekä segmentointia. Opinnäytetyön tietoperustassa käytetään painettuja sekä sähköisiä lähteitä. Lisäksi on hyödynnetty kurssimateriaaleja.
Toiminnallisen osuuden tuloksena luotiin teorian pohjalta varsinainen markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena on toimia pohjana ja apuna tulevan yrityksen markkinointia suunnitellessa. Markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan ensin perustettavan yrityksen lähtökohtatilannetta ja tavoitteita, minkä jälkeen esitellään mitä markkinoinnin toimenpiteitä tehdään käytännössä. Markkinointisuunnitelmaa voi hyvin päivittää tulevaisuudessa ja täydentää muun muassa budjetin ja aikataulun määrittelemisellä, jotka on nyt rajattu pois, koska yrityksen perustamisajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa.
Teoriaosuudessa tarkastellaan markkinoinnin teoriaa, markkinoinnin kilpailukeinoja, erilais-ten lähtökohta-analyysien sisältöä sekä segmentointia. Opinnäytetyön tietoperustassa käytetään painettuja sekä sähköisiä lähteitä. Lisäksi on hyödynnetty kurssimateriaaleja.
Toiminnallisen osuuden tuloksena luotiin teorian pohjalta varsinainen markkinointisuunnitelma, jonka tarkoituksena on toimia pohjana ja apuna tulevan yrityksen markkinointia suunnitellessa. Markkinointisuunnitelmassa tarkastellaan ensin perustettavan yrityksen lähtökohtatilannetta ja tavoitteita, minkä jälkeen esitellään mitä markkinoinnin toimenpiteitä tehdään käytännössä. Markkinointisuunnitelmaa voi hyvin päivittää tulevaisuudessa ja täydentää muun muassa budjetin ja aikataulun määrittelemisellä, jotka on nyt rajattu pois, koska yrityksen perustamisajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa.