Opas autokoulualan yrityksen myyntilaskutukseen
Ojala, Inka (2021)
Ojala, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle opas heidän myyntilaskutusprosessistaan sekä löytää prosessin ongelmakohdat ja miettiä miten ne voitaisiin ratkaista. Oppaan tarkoitus on toimia apuna esimerkiksi sairastapauksissa tai loma-aikoina, jolloin vakituinen työntekijä on estynyt tekemästä laskutusta. Opasta voidaan käyttää myös tukena uuden työntekijän perehdytyksessä. Vuonna 2020 tehdyn yrityskaupan myötä prosesseja uudistetaan yrityksessä vuoden 2021 aikana, joten opasta voidaan hyödyntää myös tähän tarkoitukseen. Opas on tarkoitettu yrityksen asiakaspalvelutiimin käyttöön.
Laskutusprosessi on pyritty kuvaamaan oppaassa selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta sitä voidaan hyödyntää mahdollisimman monessa tarkoituksessa yrityksen sisällä. Prosessin vaiheisiin on lisätty kuvia järjestelmästä selkeyttämään sanallisia kuvauksia. Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäyte, jonka konkreettinen tuotos on opas. Opinnäytetyössäni keskitytään käymään laskutusprosessia läpi palvelulaskutuksen näkökulmasta, sillä toimeksiantajayrityksen myynti koostuu pääasiassa palveluista.
Toimeksiantaja on autokoulualan yritys, joka on toiminut alalla vuodesta 1964 lähtien ja viimeisten vuosien aikana laajentanut toimintaansa paljon. Yritys toimii tällä hetkellä noin 60 eri paikkakunnalla ja tarjoaa niissä erilaisia autokoulupalveluita. Näihin kuuluvat muun muassa ajo-opetus, teoriaopetus sekä ammattiliikenteen palvelut. Joitakin yrityksen tarjoamia palveluita voi ostaa mistä tahansa Suomesta, sillä ne järjestetään etänä.
Tietoperustana on käytetty pääasiassa myyntilaskutusprosessin teoriaa, mutta myös jonkin verran liiketoimintaprosessien teoriaa. Lähteinä on käytetty sekä kirjallisuutta että verkkolähteitä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat ”minkälainen laskutusprosessi toimeksiantajayrityksessä on?”, ”mitä kehitettävää prosessissa on?” ja ”miten prosessia voidaan kehittää?”.
Toimeksiantajan myyntilaskutusprosessi onnistuttiin kuvaamaan selkeästi opinnäytetyössä ja sen kautta löydettiin muutama ongelmakohta sekä niihin ratkaisut, joilla myyntilaskutusta saadaan tehostettua. Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite toteutuivat.
Laskutusprosessi on pyritty kuvaamaan oppaassa selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta sitä voidaan hyödyntää mahdollisimman monessa tarkoituksessa yrityksen sisällä. Prosessin vaiheisiin on lisätty kuvia järjestelmästä selkeyttämään sanallisia kuvauksia. Opinnäytetyöni on toiminnallinen opinnäyte, jonka konkreettinen tuotos on opas. Opinnäytetyössäni keskitytään käymään laskutusprosessia läpi palvelulaskutuksen näkökulmasta, sillä toimeksiantajayrityksen myynti koostuu pääasiassa palveluista.
Toimeksiantaja on autokoulualan yritys, joka on toiminut alalla vuodesta 1964 lähtien ja viimeisten vuosien aikana laajentanut toimintaansa paljon. Yritys toimii tällä hetkellä noin 60 eri paikkakunnalla ja tarjoaa niissä erilaisia autokoulupalveluita. Näihin kuuluvat muun muassa ajo-opetus, teoriaopetus sekä ammattiliikenteen palvelut. Joitakin yrityksen tarjoamia palveluita voi ostaa mistä tahansa Suomesta, sillä ne järjestetään etänä.
Tietoperustana on käytetty pääasiassa myyntilaskutusprosessin teoriaa, mutta myös jonkin verran liiketoimintaprosessien teoriaa. Lähteinä on käytetty sekä kirjallisuutta että verkkolähteitä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat ”minkälainen laskutusprosessi toimeksiantajayrityksessä on?”, ”mitä kehitettävää prosessissa on?” ja ”miten prosessia voidaan kehittää?”.
Toimeksiantajan myyntilaskutusprosessi onnistuttiin kuvaamaan selkeästi opinnäytetyössä ja sen kautta löydettiin muutama ongelmakohta sekä niihin ratkaisut, joilla myyntilaskutusta saadaan tehostettua. Opinnäytetyön tarkoitus ja tavoite toteutuivat.