Kestävän kehityksen ekologisen ulottuvuuden opettaminen varhaiskasvatuksessa: opas varhaiskasvatukseen
Kekkonen, Milja; Latvala, Heta (2021)
Kekkonen, Milja
Latvala, Heta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611488
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella vaasalaiselle Teeriniemen päiväkodille kestävään kehitykseen keskittyvä opas. Oppaan tavoitteena on lisätä kestävään kehitykseen liittyvää opetusta varhaiskasvatuksessa. Opas on suunniteltu 3–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmälle. Opinnäytetyö sisältää tietoa kestävästä kehityksestä sekä sen opettamisesta kasvatus- sekä opetusmallien näkökulmasta. Opas tuo helppokäyttöisiä menetelmiä, joiden avulla opettaa kierrätystä, kestävää kuluttamista sekä uusiokäyttöä varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyössä käsittelemme kestävän kehityksen ulottuvuuksia, erityisesti ekologista ulottuvuutta sekä kestävän kehityksen kasvatusta ja ympäristökasvatusta. Syvensimme teorian käytäntöön soveltamista oppimisen mallien (oppimisen kehän ja havainnoimalla oppimisen) avulla. Oppaassa käsitellään uusiokäyttöä, kierrättämistä sekä kuluttamista.
Opinnäytetyössä käytetyistä tutkimuksista selvisi, että lapset, joille on osana varhaiskasvatusta opetettu kestävää kehitystä, ovat omaksuneet kestävää kehitystä huomioivat tavat osaksi arkielämää sekä toimintatapoja. Tämän vuoksi kestävään kehitykseen liittyvää opetusta on tärkeää toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön opas vastaa tähän tarpeeseen antamalla varhaiskasvatukseen valmiiksi suunniteltuja leikkejä sekä muita tutkivia menetelmiä kulutuksen, kierrätyksen sekä uusiokäytön oppimiseen.
Opinnäytetyössä käsittelemme kestävän kehityksen ulottuvuuksia, erityisesti ekologista ulottuvuutta sekä kestävän kehityksen kasvatusta ja ympäristökasvatusta. Syvensimme teorian käytäntöön soveltamista oppimisen mallien (oppimisen kehän ja havainnoimalla oppimisen) avulla. Oppaassa käsitellään uusiokäyttöä, kierrättämistä sekä kuluttamista.
Opinnäytetyössä käytetyistä tutkimuksista selvisi, että lapset, joille on osana varhaiskasvatusta opetettu kestävää kehitystä, ovat omaksuneet kestävää kehitystä huomioivat tavat osaksi arkielämää sekä toimintatapoja. Tämän vuoksi kestävään kehitykseen liittyvää opetusta on tärkeää toteuttaa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön opas vastaa tähän tarpeeseen antamalla varhaiskasvatukseen valmiiksi suunniteltuja leikkejä sekä muita tutkivia menetelmiä kulutuksen, kierrätyksen sekä uusiokäytön oppimiseen.