Sähkökäyttöisten hyötyajoneuvojen tulevaisuuden latausratkaisut
Simonen, Petri (2021)
Simonen, Petri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nykyisiä ja tulevia lataustapoja varsinkin hyötyajoneuvojen osalta. Tavoitteena oli selvittää, onko täyssähköisille hyötyajoneuvoille jo olemassa vakiintuneita latausratkaisuja, sekä tutkia, miten tulevaisuudessa täyssähköisiä ajoneuvoja ladataan.
Täyssähköisten ajoneuvojen lisääntyminen vaatii yhteneväisiä toimintatapoja lakien ja standardien muodossa, joita työssä myös tarkastellaan. Lisäksi työssä laadittiin esimerkki latausjärjestelmän suunnittelusta Veho Oy Ab:n Liedon-pisteeseen, jota voidaan tulevaisuudessa tarvitessa käyttää. Tutkimuksessa on käytetty lähteinä aiheesta luotuja tieteellisiä artikkeleita, verkkojulkaisuja, viranomaissäädöksiä sekä muuta aiheesta löytynyttä kirjallisuutta.
Täyssähköisten hyötyajoneuvojen kanta on vielä lähes olematon Suomessa, joten tässä opinnäytetyössä vertailtiin eri tahojen ennusteita tulevaisuuden autokannan kehittymisestä ajoneuvoryhmittäin. Varsinkin sähkökäyttöisten ajoneuvojen teknisten ratkaisujen osalta huomattiin, että moni asia on vielä standardoimatta, jolloin autovalmistajat voivat toteuttaa ratkaisuja haluamallaan tavalla. Työssä tutkittiin myös sähköajoneuvoihin ja kiinteistöjen sähköverkkoon liittyviä lakialoitteita sekä tulevia standardeja, jotka ovat vielä valmisteilla. Latausjärjestelmän suunnittelussa keskityttiin latausasemien ominaisuuksiin, tulevaisuuden tarpeisiin sekä pääkomponenttien kustannuksiin. Suunnitelma tehtiin laitevalmistajan ohjeiden perusteella ja mitoitettiin eri lähteistä saatujen latauspisteiden mitoitusohjeiden mukaan.
Tutkimuksissa selvisi, että täyssähköisten hyötyajoneuvojen tulevaisuuden ennusteet poikkeavat paljon toisistaan ja niiden perusteella ei ajoneuvokannan kehitystä voida tarkasti selvittää. Myös kehitteillä olevat lait ja määräykset voivat pakottaa ajoneuvokannan kasvuun tulevaisuudessa. Kiinteistöjen sähköverkon rakentamiseen ajoneuvojen latausjärjestelmille ollaan myös luomassa lakeja, jotka määräävät minimivaatimukset latauspisteille. Työn tuloksena syntyi myös latausjärjestelmäesimerkki, jonka suunnittelussa on otettu huomioon korjaamon tarpeet ja järjestelmä mitoitettu sen mukaan.
Täyssähköisten ajoneuvojen lisääntyminen vaatii yhteneväisiä toimintatapoja lakien ja standardien muodossa, joita työssä myös tarkastellaan. Lisäksi työssä laadittiin esimerkki latausjärjestelmän suunnittelusta Veho Oy Ab:n Liedon-pisteeseen, jota voidaan tulevaisuudessa tarvitessa käyttää. Tutkimuksessa on käytetty lähteinä aiheesta luotuja tieteellisiä artikkeleita, verkkojulkaisuja, viranomaissäädöksiä sekä muuta aiheesta löytynyttä kirjallisuutta.
Täyssähköisten hyötyajoneuvojen kanta on vielä lähes olematon Suomessa, joten tässä opinnäytetyössä vertailtiin eri tahojen ennusteita tulevaisuuden autokannan kehittymisestä ajoneuvoryhmittäin. Varsinkin sähkökäyttöisten ajoneuvojen teknisten ratkaisujen osalta huomattiin, että moni asia on vielä standardoimatta, jolloin autovalmistajat voivat toteuttaa ratkaisuja haluamallaan tavalla. Työssä tutkittiin myös sähköajoneuvoihin ja kiinteistöjen sähköverkkoon liittyviä lakialoitteita sekä tulevia standardeja, jotka ovat vielä valmisteilla. Latausjärjestelmän suunnittelussa keskityttiin latausasemien ominaisuuksiin, tulevaisuuden tarpeisiin sekä pääkomponenttien kustannuksiin. Suunnitelma tehtiin laitevalmistajan ohjeiden perusteella ja mitoitettiin eri lähteistä saatujen latauspisteiden mitoitusohjeiden mukaan.
Tutkimuksissa selvisi, että täyssähköisten hyötyajoneuvojen tulevaisuuden ennusteet poikkeavat paljon toisistaan ja niiden perusteella ei ajoneuvokannan kehitystä voida tarkasti selvittää. Myös kehitteillä olevat lait ja määräykset voivat pakottaa ajoneuvokannan kasvuun tulevaisuudessa. Kiinteistöjen sähköverkon rakentamiseen ajoneuvojen latausjärjestelmille ollaan myös luomassa lakeja, jotka määräävät minimivaatimukset latauspisteille. Työn tuloksena syntyi myös latausjärjestelmäesimerkki, jonka suunnittelussa on otettu huomioon korjaamon tarpeet ja järjestelmä mitoitettu sen mukaan.