Muoto ja väri viestijöinä liikemerkissä : Geometristen perusmuotojen ja värien symboliikan hyödyntäminen liikemerkkiä suunniteltaessa
Kallio, Jenna; Liedes, Janita (2021)
Kallio, Jenna
Liedes, Janita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611516
Tiivistelmä
Tutkielma syventää tietoa geometristen perusmuotojen sekä markkinoinnissa käytettyjen pää-, väli- ja epävärien symbolisesta historiasta, psykologisista vaikutuksista sekä kulttuurillisista näkemyksistä liikemerkkien näkökulmasta. Koostamme myös tietoa geometristen perusmuotojen ja värien esiintyvyydestä eri yrityskategorioissa.
Muotojen sekä värien symboliikka on visuaalisen viestinnän alalla yleistietämyksen perusta ja näin ollen tärkeydeltään kärkiluokassa. Tutkielman on tarkoitus toimia oppimisen välineenä, sillä koottu tieto määrittelee visuaalisten ratkaisujen järkiperäisyyttä merkittävällä tasolla.
Tutkielman tietoperustaan kuuluvat muun muassa väriasiantuntija Kate Smithin aineisto värien merkityksistä ja symboliikasta sekä Verywell Mind -nimellä tunnettu, yli 100:n terveydenhoitoalan ammattilaisen ja muiden asiantuntijoiden ylläpitämä tietolähde. Painettuna materiaalina käytimme Logolounge Master Library -kirjan alan ammattilaisten tietotekstiä sekä Hans Biedermannin Suuri Symboli -kirjan sisältöä, johon on koostettu tietoa geometristen perusmuotojen historiasta. Muita lähteitä esittelemme tutkielman edetessä.
Tutkielmassa listataan nämä perusmuodot, yleisimmät värit ja jo olemassa oleva tieto siitä, millaisia mielikuvia tai mahdollisia mielleyhtymiä niistä jokaiseen liittyy ja mihin ne historiallisesta sekä psykologisesta näkökulmasta perustuvat. Yksi tutkielman varrella selvinnyt asia oli se, että värien psykologia perustuu yhtäaikaisesti kulttuurillisiin näkemyksiin, värien aiheuttamiin fyysisiin reaktioihin sekä siihen, millaisissa asiayhteyksissä värejä on ajan saatossa esiintynyt luonnossa.
Tutkielman tueksi toteutimme tietoperustaamme pohjautuvan, kansainvälisen monivalintakyselyn, jonka avulla selvitimme muotojen ja värien vaikutuksia yksittäisinä elementteinä sekä sitä, kuinka yksi muoto voi näyttäytyä yleisölleen sen esiintyessä eri väreissä. Jokaiseen kysymykseen vastannut pystyi ilmaisemaan muitakin näkemyksiään niihin liittyen. Kartoitimme vastauksien perusteella aiheeseen liittyvät ristiriitaisuudet ja mahdolliset positiiviset tai negatiiviset assosiaatiot.
Tavoitteena oli tarjota tutkielmamme lukijalle perustietoa syväluotaavampi käsitys siitä, kuinka värejä yleisimmin koetaan ja mihin nämä kokemukset perustuvat. Tämän tietämyksen on opin syventämisen lisäksi tarkoitus tarjota avaimia visuaaliseen suunnittelutyöhön.
Muotojen sekä värien symboliikka on visuaalisen viestinnän alalla yleistietämyksen perusta ja näin ollen tärkeydeltään kärkiluokassa. Tutkielman on tarkoitus toimia oppimisen välineenä, sillä koottu tieto määrittelee visuaalisten ratkaisujen järkiperäisyyttä merkittävällä tasolla.
Tutkielman tietoperustaan kuuluvat muun muassa väriasiantuntija Kate Smithin aineisto värien merkityksistä ja symboliikasta sekä Verywell Mind -nimellä tunnettu, yli 100:n terveydenhoitoalan ammattilaisen ja muiden asiantuntijoiden ylläpitämä tietolähde. Painettuna materiaalina käytimme Logolounge Master Library -kirjan alan ammattilaisten tietotekstiä sekä Hans Biedermannin Suuri Symboli -kirjan sisältöä, johon on koostettu tietoa geometristen perusmuotojen historiasta. Muita lähteitä esittelemme tutkielman edetessä.
Tutkielmassa listataan nämä perusmuodot, yleisimmät värit ja jo olemassa oleva tieto siitä, millaisia mielikuvia tai mahdollisia mielleyhtymiä niistä jokaiseen liittyy ja mihin ne historiallisesta sekä psykologisesta näkökulmasta perustuvat. Yksi tutkielman varrella selvinnyt asia oli se, että värien psykologia perustuu yhtäaikaisesti kulttuurillisiin näkemyksiin, värien aiheuttamiin fyysisiin reaktioihin sekä siihen, millaisissa asiayhteyksissä värejä on ajan saatossa esiintynyt luonnossa.
Tutkielman tueksi toteutimme tietoperustaamme pohjautuvan, kansainvälisen monivalintakyselyn, jonka avulla selvitimme muotojen ja värien vaikutuksia yksittäisinä elementteinä sekä sitä, kuinka yksi muoto voi näyttäytyä yleisölleen sen esiintyessä eri väreissä. Jokaiseen kysymykseen vastannut pystyi ilmaisemaan muitakin näkemyksiään niihin liittyen. Kartoitimme vastauksien perusteella aiheeseen liittyvät ristiriitaisuudet ja mahdolliset positiiviset tai negatiiviset assosiaatiot.
Tavoitteena oli tarjota tutkielmamme lukijalle perustietoa syväluotaavampi käsitys siitä, kuinka värejä yleisimmin koetaan ja mihin nämä kokemukset perustuvat. Tämän tietämyksen on opin syventämisen lisäksi tarkoitus tarjota avaimia visuaaliseen suunnittelutyöhön.