Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Haluskohan Matti lohduttaa mua?” : Toimintatutkimus valokuvauksen käyttämisestä työmenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa

Tervahauta, Petra; Panuma, Hanna (2012)

 
Avaa tiedosto
Panuma_Hanna_Tervahauta_Petra.pdf (552.3Kt)
Lataukset: 


Tervahauta, Petra
Panuma, Hanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jonka tekemisen myötä olemme mukana kehittämässä valokuvaamisen käyttöä työmenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Opinnäytetyön päämääränä on selvittää toimiiko valokuvaaminen toimintajoukollemme voimaannuttavasti sekä selvittää valokuvaamisen ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteensopivuutta. Opinnäytetyömme myös selvittää täyttyvätkö näiden toimintojen myötä sosiaalipedagogiset periaatteet eli elämyksellisyys, toiminnallisuus ja yhteisöllisyys.

Teoreettinen ja metodologinen esittely:
Työn teoreettinen osa selvittää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ja voimauttavan valokuvauksen sisältöä. Molemmissa viitekehyksenä ja keskeisenä ideana toimii sosiaalipedagoginen ajattelumalli. Empiirinen aineisto on kerätty Foksilan tallilla sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistuvaa lapsiryhmää sekä heidän ohjaajaansa havainnoimalla ja haastattelemalla ja tekemiämme muistiinpanoja hyödyntäen.

Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön keskeiset tulokset kertovat voimauttavan valokuvauksen hyödyllisyydestä sekä työmenetelmän soveltuvuudesta sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa käytettynä. Valokuvaus on auttanut lapsia tunnistamaan voimaantumisen, toiminnallisuuden, elämyksellisyyden ja yhteisöllisyyden tunteita. Se on mahdollistanut heille omien tunteidensa tunnistamista sekä edesauttanut omien tunteiden sanoittamista muille. Valokuvaamisen myötä myös sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajalle on mahdollistunut syvempi ymmärrys lapsen tunteista ja ajatuksista. Ohjaaja tulee käyttämään valokuvausta työmenetelmänä jatkossakin eri asiakasryhmillään.

Johtopäätökset:
Työn johtopäätökset kertovat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ja voimauttavan valokuvauksen toimivan niin elämyksellisesti, toiminnallisesti kuin yhteisöllisestikin. Valokuvauksen käyttäminen työmenetelmänä osoittautuu toimivaksi ja voimaannuttavaksi yhdessä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kanssa toteutettuna.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste