”Haluskohan Matti lohduttaa mua?” : Toimintatutkimus valokuvauksen käyttämisestä työmenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Tervahauta, Petra; Panuma, Hanna (2012)
Tervahauta, Petra
Panuma, Hanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616524
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jonka tekemisen myötä olemme mukana kehittämässä valokuvaamisen käyttöä työmenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Opinnäytetyön päämääränä on selvittää toimiiko valokuvaaminen toimintajoukollemme voimaannuttavasti sekä selvittää valokuvaamisen ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteensopivuutta. Opinnäytetyömme myös selvittää täyttyvätkö näiden toimintojen myötä sosiaalipedagogiset periaatteet eli elämyksellisyys, toiminnallisuus ja yhteisöllisyys.
Teoreettinen ja metodologinen esittely:
Työn teoreettinen osa selvittää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ja voimauttavan valokuvauksen sisältöä. Molemmissa viitekehyksenä ja keskeisenä ideana toimii sosiaalipedagoginen ajattelumalli. Empiirinen aineisto on kerätty Foksilan tallilla sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistuvaa lapsiryhmää sekä heidän ohjaajaansa havainnoimalla ja haastattelemalla ja tekemiämme muistiinpanoja hyödyntäen.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön keskeiset tulokset kertovat voimauttavan valokuvauksen hyödyllisyydestä sekä työmenetelmän soveltuvuudesta sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa käytettynä. Valokuvaus on auttanut lapsia tunnistamaan voimaantumisen, toiminnallisuuden, elämyksellisyyden ja yhteisöllisyyden tunteita. Se on mahdollistanut heille omien tunteidensa tunnistamista sekä edesauttanut omien tunteiden sanoittamista muille. Valokuvaamisen myötä myös sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajalle on mahdollistunut syvempi ymmärrys lapsen tunteista ja ajatuksista. Ohjaaja tulee käyttämään valokuvausta työmenetelmänä jatkossakin eri asiakasryhmillään.
Johtopäätökset:
Työn johtopäätökset kertovat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ja voimauttavan valokuvauksen toimivan niin elämyksellisesti, toiminnallisesti kuin yhteisöllisestikin. Valokuvauksen käyttäminen työmenetelmänä osoittautuu toimivaksi ja voimaannuttavaksi yhdessä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kanssa toteutettuna.
Opinnäytetyömme on laadullinen toimintatutkimus, jonka tekemisen myötä olemme mukana kehittämässä valokuvaamisen käyttöä työmenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Opinnäytetyön päämääränä on selvittää toimiiko valokuvaaminen toimintajoukollemme voimaannuttavasti sekä selvittää valokuvaamisen ja sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteensopivuutta. Opinnäytetyömme myös selvittää täyttyvätkö näiden toimintojen myötä sosiaalipedagogiset periaatteet eli elämyksellisyys, toiminnallisuus ja yhteisöllisyys.
Teoreettinen ja metodologinen esittely:
Työn teoreettinen osa selvittää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ja voimauttavan valokuvauksen sisältöä. Molemmissa viitekehyksenä ja keskeisenä ideana toimii sosiaalipedagoginen ajattelumalli. Empiirinen aineisto on kerätty Foksilan tallilla sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan osallistuvaa lapsiryhmää sekä heidän ohjaajaansa havainnoimalla ja haastattelemalla ja tekemiämme muistiinpanoja hyödyntäen.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyön keskeiset tulokset kertovat voimauttavan valokuvauksen hyödyllisyydestä sekä työmenetelmän soveltuvuudesta sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa käytettynä. Valokuvaus on auttanut lapsia tunnistamaan voimaantumisen, toiminnallisuuden, elämyksellisyyden ja yhteisöllisyyden tunteita. Se on mahdollistanut heille omien tunteidensa tunnistamista sekä edesauttanut omien tunteiden sanoittamista muille. Valokuvaamisen myötä myös sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajalle on mahdollistunut syvempi ymmärrys lapsen tunteista ja ajatuksista. Ohjaaja tulee käyttämään valokuvausta työmenetelmänä jatkossakin eri asiakasryhmillään.
Johtopäätökset:
Työn johtopäätökset kertovat sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ja voimauttavan valokuvauksen toimivan niin elämyksellisesti, toiminnallisesti kuin yhteisöllisestikin. Valokuvauksen käyttäminen työmenetelmänä osoittautuu toimivaksi ja voimaannuttavaksi yhdessä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan kanssa toteutettuna.