Oululaisen kouluhyvinvointityön kokeileva kehittäminen : Opas kouluhyvinvointia tukevan työn kehittämiseen kokeilukulttuurin keinoin
Niippa, Suvi; Nousiainen, Henna-Riikka (2021)
Niippa, Suvi
Nousiainen, Henna-Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711629
Tiivistelmä
Kouluilta kerätyn hyvinvointitietojen pohjalta on tunnistettu kouluhyvinvoinnin tukemisen ja kehittämisen tarpeita – opiskelijat ja heitä varten tuotetut palvelut eivät aina kohtaa. Oululainen Opetushallituksen kehittämishanke 100 ovea avoinna – Opiskelun ja hyvinvoinnin tuki tulevaisuuden kunnassa (2018–2020) lähti vastaamaan näihin haasteisiin hyödyntämällä kehittämistyössään kokeilukulttuurin ideologiaa. Hankkeen tekemä kehittämistyö jakaantui kolmeen erilliseen kehittämisosioon: Pulpetti ei pakota, Mun duuni ja Uudet tavat tavata. Kehittämisosioissa pureuduttiin koulupudokkuuden ehkäisemiseen, opiskelijoiden työelämätaitojen kehittämiseen ja opiskeluhuollon tuomiseen lähemmäs opiskelijoita. Hanke toimi opinnäytetyömme toimeksiantajana. Tehtävänämme oli tuottaa opas kokoamaan hankkeen kehittämisosiossa tehtyä kokeilukulttuurin siivittämää kehittämistyötä tuoden oppaaseen samalla myös hankkeen johdon näkökulmaa.
Opinnäytetyömme tietoperusta käsittelee tutkimus- ja asiantuntijatietoa kouluhyvinvoinnin kehittämisestä, kouluhyvinvointia tukevaa opiskeluhuoltoa sekä osallisuuden lisäämistä monialaisen ja -ammatillisen yhteistyön puitteissa. Opinnäytetyömme lyhyen aikavälin tavoitteena oli kehittää toimijalähtöisesti työskennellen opas, joka kokoaa 100 ovea avoinna -hankkeessa toimineen kouluhenkilökunnan tekemiä kokeiluja oman työn kehittämiseksi. Pitkän aikavälin tavoitteena oli uusien käytänteiden ja toimintamallien juurruttaminen kouluhenkilökunnan työn tueksi. Kouluhenkilökunnan ottaessa oppaan käyttöönsä, siirtyvät työn kehittämisestä saadut tulokset eheämpien palvelujen myötä opiskelijoille parempana kouluhyvinvointina.
Tuotimme oppaan toimijalähtöisesti yhteistyönä hankkeen johtohenkilöistä muodostetun työryhmän kanssa. Tuotekehitysprosessimme mukaili Jämsän & Mannisen (2000) tuotekehittämisen viisivaiheista mallia. Oppaan kirjallisena sisältönä käytimme hankkeen kehittämisosioille suunnittelemamme ja toteuttamamme toiminnallisen työpajan tietoa, sekä toimeksiantajalta saamaamme hankkeessa jo aiemmin kerättyä tietoa. Oppaalle asetettujen laatutavoitteiden toteutumista tarkasteltiin säännöllisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Toimijalähtöinen työskentely takasi sen, että pääsimme näihin tavoitteisiin. Lopputuotteena syntyi Oulun kaupungin verkkosivujen alainen, verkkosivumuotoinen Kokeiluopas. Kokeiluopas julkaistiin vapaasti saataville 8.10.2020.
Opinnäytetyömme tietoperusta käsittelee tutkimus- ja asiantuntijatietoa kouluhyvinvoinnin kehittämisestä, kouluhyvinvointia tukevaa opiskeluhuoltoa sekä osallisuuden lisäämistä monialaisen ja -ammatillisen yhteistyön puitteissa. Opinnäytetyömme lyhyen aikavälin tavoitteena oli kehittää toimijalähtöisesti työskennellen opas, joka kokoaa 100 ovea avoinna -hankkeessa toimineen kouluhenkilökunnan tekemiä kokeiluja oman työn kehittämiseksi. Pitkän aikavälin tavoitteena oli uusien käytänteiden ja toimintamallien juurruttaminen kouluhenkilökunnan työn tueksi. Kouluhenkilökunnan ottaessa oppaan käyttöönsä, siirtyvät työn kehittämisestä saadut tulokset eheämpien palvelujen myötä opiskelijoille parempana kouluhyvinvointina.
Tuotimme oppaan toimijalähtöisesti yhteistyönä hankkeen johtohenkilöistä muodostetun työryhmän kanssa. Tuotekehitysprosessimme mukaili Jämsän & Mannisen (2000) tuotekehittämisen viisivaiheista mallia. Oppaan kirjallisena sisältönä käytimme hankkeen kehittämisosioille suunnittelemamme ja toteuttamamme toiminnallisen työpajan tietoa, sekä toimeksiantajalta saamaamme hankkeessa jo aiemmin kerättyä tietoa. Oppaalle asetettujen laatutavoitteiden toteutumista tarkasteltiin säännöllisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Toimijalähtöinen työskentely takasi sen, että pääsimme näihin tavoitteisiin. Lopputuotteena syntyi Oulun kaupungin verkkosivujen alainen, verkkosivumuotoinen Kokeiluopas. Kokeiluopas julkaistiin vapaasti saataville 8.10.2020.