Visuaalisen suunnittelun merkitys ja vaikutus brändin imagoon
Lehtinen, Miisa (2021)
Lehtinen, Miisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611508
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan visuaalisen suunnittelun merkitystä ja vaikutusta brändin imagoon. Tämä on tutkimustyyppinen työ, jonka tutkimusta ohjaa kysymys ”miten KonMari-metodi näkyy skandinaavisten sisustusliikkeiden verkkokauppojen visuaalisessa viestinnässä?”. Tutkimusmenetelmänä sovelletaan benchmarkkauksen-menetelmää.
Opinnäytetyön ensimmäinen tietoperusta käsittelee KonMari-metodia. KonMari-metodi on Marie Kondon kehittämä järjestelymetodi, jonka ydin on saada järjestäjä siivoamaan kotinsa kerralla kuntoon yhden opin pohjalta, ”tuottaako tämä esine minulle iloa”. Tavoitteena on karsia omaisuutta ja järjestellä koti siten, ettei sitä koskaan tarvitse järjestellä uudestaan. Metodissa noudatetaan kuutta sääntöä, joista merkittävin on tavaran arvon ja säilyttämisen tarpeen määrittäminen opilla ”kysy itseltäsi tuottaako se iloa”. Jos tavara ei tuota järjestäjälle iloa, pitää siitä hankkiutua eroon.
Opinnäytetyön toisessa tietoperustassa käsitellään brändi-imagon ja visuaalisen viestinnän keskeisiä käsitteitä ja näiden yhteyksiä toisiinsa. Tämän teoriaosuuden tavoitteena on luoda lukijalle ehyt kokonaisuus keskeisistä käsitteistä, joiden pohjalta voi tutustua työn tutkimuksen johtopäätöksiin. Tässä teoriaosuudessa käydään tarkoin läpi, miten brändi-imago syntyy ja miten visuaalista viestintää voidaan suunnitella.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset esitetään lukijalle havainnollistavan kaavion avulla, minkä jälkeen työ etenee löydöksiin ja perusteluihin. Tutkimuksen tulosten selvitysten jälkeen käsitellään löydökset eli johtopäätökset. Lopputuloksena työstä voi sisustusalan yrittäjä saada ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseen verkkokaupassaan.
Opinnäytetyön ensimmäinen tietoperusta käsittelee KonMari-metodia. KonMari-metodi on Marie Kondon kehittämä järjestelymetodi, jonka ydin on saada järjestäjä siivoamaan kotinsa kerralla kuntoon yhden opin pohjalta, ”tuottaako tämä esine minulle iloa”. Tavoitteena on karsia omaisuutta ja järjestellä koti siten, ettei sitä koskaan tarvitse järjestellä uudestaan. Metodissa noudatetaan kuutta sääntöä, joista merkittävin on tavaran arvon ja säilyttämisen tarpeen määrittäminen opilla ”kysy itseltäsi tuottaako se iloa”. Jos tavara ei tuota järjestäjälle iloa, pitää siitä hankkiutua eroon.
Opinnäytetyön toisessa tietoperustassa käsitellään brändi-imagon ja visuaalisen viestinnän keskeisiä käsitteitä ja näiden yhteyksiä toisiinsa. Tämän teoriaosuuden tavoitteena on luoda lukijalle ehyt kokonaisuus keskeisistä käsitteistä, joiden pohjalta voi tutustua työn tutkimuksen johtopäätöksiin. Tässä teoriaosuudessa käydään tarkoin läpi, miten brändi-imago syntyy ja miten visuaalista viestintää voidaan suunnitella.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulokset esitetään lukijalle havainnollistavan kaavion avulla, minkä jälkeen työ etenee löydöksiin ja perusteluihin. Tutkimuksen tulosten selvitysten jälkeen käsitellään löydökset eli johtopäätökset. Lopputuloksena työstä voi sisustusalan yrittäjä saada ideoita asiakaskokemuksen kehittämiseen verkkokaupassaan.