Kalma -visuaalinen novelli Unity-pelimoottorilla: Videopelin kokeiluversio
Kyllönen, Laura (2021)
Kyllönen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711678
Tiivistelmä
Päätin tehdä opinnäytetyönä visuaalisen novellin kokeiluversion, sillä olen ollut kiinnostunut pelialasta jo jonkin aikaa. Opinnäytetyö sisältää raportin ja videopelin demon.
Visuaalinen novelli on Japanista lähtöisin oleva videopelin tyylilaji, jossa taide ja juoni ovat isossa osassa videopeliä. Tässä opinnäytetyössä tein videopelin kokeiluversion kyseisestä tyylilajista käyttäen työkaluja kuten Unity, Firealpaca ja Hacknplan. Lisäapua sain Unityn lisäosalta nimeltään Fungus, jonka latasin Unity asset -kaupasta.
Pelin juoni kertoo suomalaisesta teinistä, joka kuulee ääniä lähellä kuolleita ihmisiä. Grafiikka on mustavalkoisia, vain punaista väriä korostaen väkivaltaa kohtauksissa. Musiikki on tekijänoikeusvapaata musiikkia antamassa pelille lisää tunnelmaa. Inspiraation tarinalle sain, kun mietin montako ihmistä on kadoksissa, ja montako heistä on kuolleina. Mietin mitä tapahtuisi, jos jollakin olisi kyky nähdä kadonneiden ja menehtyneiden ihmisten sijainnit.
Projektin aikana tuli onnistumisia ja vaikeuksia. Peli valmistui aikataulussa ja taide onnistui suunnitellusti, mutta koodauksen kanssa oli paikoin ongelmia. Esimerkiksi jos muokkasin Funguksen omia koodeja, saattoi se rikkoa pelin, kunnes asensin työkalun uudestaan.
Visuaalinen novelli on Japanista lähtöisin oleva videopelin tyylilaji, jossa taide ja juoni ovat isossa osassa videopeliä. Tässä opinnäytetyössä tein videopelin kokeiluversion kyseisestä tyylilajista käyttäen työkaluja kuten Unity, Firealpaca ja Hacknplan. Lisäapua sain Unityn lisäosalta nimeltään Fungus, jonka latasin Unity asset -kaupasta.
Pelin juoni kertoo suomalaisesta teinistä, joka kuulee ääniä lähellä kuolleita ihmisiä. Grafiikka on mustavalkoisia, vain punaista väriä korostaen väkivaltaa kohtauksissa. Musiikki on tekijänoikeusvapaata musiikkia antamassa pelille lisää tunnelmaa. Inspiraation tarinalle sain, kun mietin montako ihmistä on kadoksissa, ja montako heistä on kuolleina. Mietin mitä tapahtuisi, jos jollakin olisi kyky nähdä kadonneiden ja menehtyneiden ihmisten sijainnit.
Projektin aikana tuli onnistumisia ja vaikeuksia. Peli valmistui aikataulussa ja taide onnistui suunnitellusti, mutta koodauksen kanssa oli paikoin ongelmia. Esimerkiksi jos muokkasin Funguksen omia koodeja, saattoi se rikkoa pelin, kunnes asensin työkalun uudestaan.