Brändi-ilme vahvistamaan yrityksen tunnettuutta ja toivottuja mielikuvia
Palokangas, Roosa (2021)
Palokangas, Roosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711740
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Mirja Toivonen Designille brändi-ilme ja graafinen ohjeisto. Brändi-ilmeen suunnittelun ja toteutuksen lähtökohtana on määritellä yrityksen visuaalinen identiteetti, joka koostuu silmin havaittavista elementeistä, kuten yritystunnuksesta tai värimaailmasta. Toimeksiantajayritys aloitti toimintansa opinnäytetyöprosessin alussa, ja liiketoiminta perustuu kukka-asetelmien myyntiin. Yhteistyö alkoi yrittäjänaisten Facebook-ryhmästä, kun ilmoitin etsiväni toimeksiantajaa brändi-ilmeen suunnittelutyötä varten.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan; teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa avataan termejä brändi ja brändi-ilme ja kuvataan visuaalisuuden merkitystä erityisesti digitaalisessa maailmassa. Tämän lisäksi perehdytään asiakkaiden muodostamaan mielikuvaan vaikuttaviin tekijöihin. Toiminnallisessa osiossa tutustuttiin Mirja Toivonen Designin strategiaan, arvoihin, identiteettiin, missioon, visioon sekä kilpailijoihin. Tämän jälkeen oli mahdollista siirtyä toiminnalliseen osuuteen ja luonnostella brändille sopivia visuaalisia elementtejä. Suunnitteluprosessi eteni logosuunnittelusta väri- ja kuvamaailmaan, typografiaan, käyntikortteihin ja lopuksi markkinointimateriaalien tuottamiseen. Kaikki tekemäni suunnittelutyöt pohjautuivat yrittäjän kanssa käytyihin haastatteluihin ja keskusteluihin, joita käytiin pääosin sähköpostin välityksellä.
Lopputuloksena syntyi visuaalinen kokonaisuus, joka muodostuu vaihtoehtoisista logoista, kuudesta brändiväristä, 35 valokuvasta, typografiasta, käyntikortista, kolmesta graafisesta elementistä ja neljästä sosiaalisen median markkinointipohjista. Elementit koottiin pdf-muotoiseen graafiseen ohjeistoon, jossa on kuvattuna visuaalisen ilmeen pääelementit ja niiden käyttöohjeet. Ohjeet on suunnattu helpottamaan ja nopeuttamaan viestinnän ja markkinoinnin ulkoasusuunnittelua.
Opinnäytetyö eteni jouhevasti, sillä molempien osapuolten näkemykset olivat yhteneväiset ja kommunikointi mutkatonta. Yhteistyön alussa asetettuihin tavoitteisiin päästiin onnistunein tuloksin.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan; teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa avataan termejä brändi ja brändi-ilme ja kuvataan visuaalisuuden merkitystä erityisesti digitaalisessa maailmassa. Tämän lisäksi perehdytään asiakkaiden muodostamaan mielikuvaan vaikuttaviin tekijöihin. Toiminnallisessa osiossa tutustuttiin Mirja Toivonen Designin strategiaan, arvoihin, identiteettiin, missioon, visioon sekä kilpailijoihin. Tämän jälkeen oli mahdollista siirtyä toiminnalliseen osuuteen ja luonnostella brändille sopivia visuaalisia elementtejä. Suunnitteluprosessi eteni logosuunnittelusta väri- ja kuvamaailmaan, typografiaan, käyntikortteihin ja lopuksi markkinointimateriaalien tuottamiseen. Kaikki tekemäni suunnittelutyöt pohjautuivat yrittäjän kanssa käytyihin haastatteluihin ja keskusteluihin, joita käytiin pääosin sähköpostin välityksellä.
Lopputuloksena syntyi visuaalinen kokonaisuus, joka muodostuu vaihtoehtoisista logoista, kuudesta brändiväristä, 35 valokuvasta, typografiasta, käyntikortista, kolmesta graafisesta elementistä ja neljästä sosiaalisen median markkinointipohjista. Elementit koottiin pdf-muotoiseen graafiseen ohjeistoon, jossa on kuvattuna visuaalisen ilmeen pääelementit ja niiden käyttöohjeet. Ohjeet on suunnattu helpottamaan ja nopeuttamaan viestinnän ja markkinoinnin ulkoasusuunnittelua.
Opinnäytetyö eteni jouhevasti, sillä molempien osapuolten näkemykset olivat yhteneväiset ja kommunikointi mutkatonta. Yhteistyön alussa asetettuihin tavoitteisiin päästiin onnistunein tuloksin.