Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sähkö- ja hybridiautojen huomioiminen ammattiopiston koulutuskorjaamolla

Hagelberg, Sami (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö sami hagelberg versio 26.5.pdf (1.116Mt)
Lataukset: 


Hagelberg, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sähkö- ja hybridiautojen huomioiminen ammattiopiston koulutuskorjaamolla. Työn tavoitteena oli kehittää Luksian, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän autoalan työturvallisuutta sekä sähkö- ja hybridiajoneuvoihin liittyvää opetusta. Samalla kartoitettiin Luksian valmiuksia näihin töihin.

Työssä selvitettiin, millaisia vaatimuksia sähkö- ja hybridiajoneuvojen huoltamiselle ja korjaamiselle on asetettu. Tavoitteena oli tehdä ohjeistus koulutuskorjaamolle sähkö- ja hybridiajoneuvojen huoltamisen prosessista. Työn tueksi selvitettiin myös, miten näiden ajoneuvojen huolto- ja korjausprosessi on kahdella esimerkkikorjaamolla toteutettu. Tämä tehtiin haastattelemalla korjaamopäälliköitä. Työssä tutkittiin myös ajoneuvoasentajille opetettavan SFS 6002 -sähköturvallisuuskurssin opetuksen vaikuttavuutta vertailemalla kahta erilaista pedagogista opetusmenetelmää toisiinsa. Vertailun kohteina olivat opettajalähtöinen ja aktivoiva opetus.

Kyseessä on laadullinen kehittämistutkimus. Aiheeseen liittyvää teoriataustaa selvitettiin kirjallisuuskatsauksella ja koulutuskorjaamon nykytilaa kartoitettiin havainnoimalla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja korjaamon tulevaisuutta ideoitiin aivoriihen avulla. Pedagogisten mallien vertailu tehtiin laskemalla menetelmien efektikoko.

Työn tuloksena syntyi Luksiaan sopiva toimintamalli, jonka myötä ilmeni, että sähkö- ja hybridiajoneuvojen huoltaminen vaatii opetushenkilöstöltä mallikohtaista koulutusta sekä normaalia tarkempaa suunnittelua. Työssä on kirjattu huoltoprosessissa huomioitavia seikkoja, joiden avulla henkilökunta voi varmistaa, että sähkö- ja hybridiajoneuvot kohdataan turvallisesti.

Pedagogisten menetelmien vertailun tuloksista ei voitu vetää johtopäätöksiä pienen otannan vuoksi, mutta tuloksien perusteella saatiin kokemusta oppimista vahvistavista menetelmistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste