Varhaiskasvatuksen aloittaminen koronaviruspandemian aikana: Lapsen oikeuksien ja lapsen edun, sekä kiintymyssuhdeteoriaan pohjautuvan turvallisuuden toteutuminen
Suad, Minna (2021)
Suad, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611589
Tiivistelmä
Koronaviruspandemian vuoksi ihmisten välistä kanssa käymistä on jouduttu rajoittamaan. Varhaiskasvatuksen paikoissa vanhemmat eivät välttämättä pääse tutustumaan päiväkotiin yhdessä lapsen kanssa, vaan lapset luovutetaan varhaiskasvatuksen työntekijöille päiväkodin ovelta. Kuntien ja päiväkotien käytännöt koronarajoituksissa voivat vaihdella, riippuen myös koronaviruksen esiintymisen laajuudesta kunnissa.
Opinnäytetyössäni tutkin onko koronaviruspandemia vaikuttanut varhaiskasvatuksen aloittamisen laatuun, huomioitiinko lapsen yksilöllisyys, sekä oikeudet turvalliseen varhaiskasvatuksen aloittamiseen koronaviruspandemian aikana. Varhaiskasvatuksen aloittamisen laatua tutkin lapsen yksilöllisyyden, lapsen oikeuksien ja John Bowlbyn kiintymissuhdeteorian näkemyksestä. Tutkin saivatko lapset tutustua riittävästi varhaiskasvatuspaikkaan yhdessä vanhempansa kanssa. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se on tehty yhteistyössä Kirkkonummen varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimus kohdennettiin varhaiskasvatuksen aloittaneiden lasten vanhemmille, sekä varhaiskasvatuksen työntekijöille Kirkkonummella.
Koronaviruspandemian aiheuttaneiden rajoitusten vuoksi, lapsen tutustuminen varhaiskasvatuspaikkaan yhdessä vanhemman kanssa voi jäädä hyvin lyhyeksi. John Bowlbyn kehittämän kiintymisteorian mukaan, pienelle lapselle voi olla vahingollista joutua eroon ensisijaisesta hoitajastaan, etenkin jos lapsi joutuu kokea turvattomuutta tuona aikana. Varhaiskasvatuslaki ja lapsen oikeudet tukevat käsitystä siitä, että lapsella on oikeus turvalliseen varhaiskasvatuksen aloittamiseen yksilöllisyys huomioiden.
Tutkimuksen perusteella osa vastaajista koki, että koronaviruspandemia on vaikuttanut varhaiskasvatuksen aloittamiseen. Alhainen vastausprosentti ei kuitenkaan antanut kattavaa kokonaiskuvaa tutkimuksesta, mutta tutkimus oli suuntaa antava. Tulosten perusteella etenkin varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksestä pandemia oli vaikuttanut melko paljon varhaiskasvatuksen aloittamiseen, mikä kertoi siitä, että pandemia on vaikuttanut ainakin jollain tavalla työntekijöiden työnkuvaan ja mahdollisesti työn kuormittavuuteen. Koronaviruspandemian tuomia muutoksia ei ole havaittu perheissä aivan niin voimakkaina kuin varhaiskasvatuksen paikoissa, vaikka osa vastaajista oli tyytymätön varhaiskasvatuksen aloittamiseen. Tutkimuksen perusteella vanhemmat saivat olla mukana tutustumassa varhaiskasvatuksen paikkaan, mutta joidenkin vastaajien mielestä tutustuminen ei ollut riittävää.
Opinnäytetyössäni tutkin onko koronaviruspandemia vaikuttanut varhaiskasvatuksen aloittamisen laatuun, huomioitiinko lapsen yksilöllisyys, sekä oikeudet turvalliseen varhaiskasvatuksen aloittamiseen koronaviruspandemian aikana. Varhaiskasvatuksen aloittamisen laatua tutkin lapsen yksilöllisyyden, lapsen oikeuksien ja John Bowlbyn kiintymissuhdeteorian näkemyksestä. Tutkin saivatko lapset tutustua riittävästi varhaiskasvatuspaikkaan yhdessä vanhempansa kanssa. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus ja se on tehty yhteistyössä Kirkkonummen varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimus kohdennettiin varhaiskasvatuksen aloittaneiden lasten vanhemmille, sekä varhaiskasvatuksen työntekijöille Kirkkonummella.
Koronaviruspandemian aiheuttaneiden rajoitusten vuoksi, lapsen tutustuminen varhaiskasvatuspaikkaan yhdessä vanhemman kanssa voi jäädä hyvin lyhyeksi. John Bowlbyn kehittämän kiintymisteorian mukaan, pienelle lapselle voi olla vahingollista joutua eroon ensisijaisesta hoitajastaan, etenkin jos lapsi joutuu kokea turvattomuutta tuona aikana. Varhaiskasvatuslaki ja lapsen oikeudet tukevat käsitystä siitä, että lapsella on oikeus turvalliseen varhaiskasvatuksen aloittamiseen yksilöllisyys huomioiden.
Tutkimuksen perusteella osa vastaajista koki, että koronaviruspandemia on vaikuttanut varhaiskasvatuksen aloittamiseen. Alhainen vastausprosentti ei kuitenkaan antanut kattavaa kokonaiskuvaa tutkimuksesta, mutta tutkimus oli suuntaa antava. Tulosten perusteella etenkin varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksestä pandemia oli vaikuttanut melko paljon varhaiskasvatuksen aloittamiseen, mikä kertoi siitä, että pandemia on vaikuttanut ainakin jollain tavalla työntekijöiden työnkuvaan ja mahdollisesti työn kuormittavuuteen. Koronaviruspandemian tuomia muutoksia ei ole havaittu perheissä aivan niin voimakkaina kuin varhaiskasvatuksen paikoissa, vaikka osa vastaajista oli tyytymätön varhaiskasvatuksen aloittamiseen. Tutkimuksen perusteella vanhemmat saivat olla mukana tutustumassa varhaiskasvatuksen paikkaan, mutta joidenkin vastaajien mielestä tutustuminen ei ollut riittävää.