Johannes Brahms sonaatti sellolle ja pianolle F-duuri op. 99 sellistin haasteena
Siurua, Aino (2021)
Siurua, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052611577
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on monimuototyö, joka käsittelee Johannes Brahmsin F-duuri sonaattia sellolle ja pianolle op 99. Opinnäytetyöhöni kuuluu kirjallinen raportti ja nauhoitus, joka äänitettiin pianisti Marco Pomellin ja ääniteknikko Federico Mattiolin kanssa.
Työni aluksi perustelen, miksi valitsin kyseisen sonaatin opinnäytetyöni aiheeksi. Tämän jälkeen kerron Johannes Brahmsista yleisesti säveltäjänä, hänen elämästään ja hänen musiikilleen tunnusomaisista piirteistä. Analysoin sonaattia sellistin näkökulmasta ja esittelen, mitkä teoksen kohdat ovat haastavia selloteknisesti sekä yhteissoiton kannalta ja miten selvitin näitä haasteita. Lopuksi avaan omaa arjoitteluprosessiani ja tarkastelen sonaatin esittämistä ja äänittämistä.
Teoksen esittämisen kannalta haastavimmaksi osoittautui yhteissoitto pianistin kanssa varsinkin balanssiongelmien ja tempovalintojen vuoksi. Opinnäytetyössäni onnistuin ratkaisemaan näitä ongelmia. Kerron kuinka on mahdollista saada sellon ääni kuuluviin paremmin pianon laajan tekstuurin läpi ja kuinka tärkeää on lopullisen tempon valitseminen jo sonaatin harjoitteluprosessin aikana.
Uskon, että opinnäytetyöni voi olla apuna sellisteille, joiden tulee soittaa ja äänittää kyseinen sonaatti. Opinnäytetyöni auttaa myös ymmärtämään, kuinka pitkä ja opettavainen matka on teoksen ideasta sen äänittämiseen asti.
Työni aluksi perustelen, miksi valitsin kyseisen sonaatin opinnäytetyöni aiheeksi. Tämän jälkeen kerron Johannes Brahmsista yleisesti säveltäjänä, hänen elämästään ja hänen musiikilleen tunnusomaisista piirteistä. Analysoin sonaattia sellistin näkökulmasta ja esittelen, mitkä teoksen kohdat ovat haastavia selloteknisesti sekä yhteissoiton kannalta ja miten selvitin näitä haasteita. Lopuksi avaan omaa arjoitteluprosessiani ja tarkastelen sonaatin esittämistä ja äänittämistä.
Teoksen esittämisen kannalta haastavimmaksi osoittautui yhteissoitto pianistin kanssa varsinkin balanssiongelmien ja tempovalintojen vuoksi. Opinnäytetyössäni onnistuin ratkaisemaan näitä ongelmia. Kerron kuinka on mahdollista saada sellon ääni kuuluviin paremmin pianon laajan tekstuurin läpi ja kuinka tärkeää on lopullisen tempon valitseminen jo sonaatin harjoitteluprosessin aikana.
Uskon, että opinnäytetyöni voi olla apuna sellisteille, joiden tulee soittaa ja äänittää kyseinen sonaatti. Opinnäytetyöni auttaa myös ymmärtämään, kuinka pitkä ja opettavainen matka on teoksen ideasta sen äänittämiseen asti.