Liikerakennuksen sähköinfrastruktuurin kartoitus sähköajoneuvojen latausjärjestelmää varten
Faraj, Sami (2021)
Faraj, Sami
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711741
Tiivistelmä
Insinöörityö on tehty Huhta Sähkötekniikalle, joka on keskikokoinen sähköurakointiyritys Espoossa. Huhta Sähkötekniikka toimii pääasiallisesti pääkaupunkiseudulla sähköteknisten hankkeiden suunnittelijana, toteuttajana ja huoltajana. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa kattava esittely ja raportti, johon on koottu yrityksen liikerakennuksen sähköinfrastruktuuriin soveltuvia latausratkaisuja. Lisäksi työn tarkoituksena on toimia opetusmateriaalina yrityksen sisäisesti sähköajoneuvojen latausjärjestelmien kanssa toimivalle henkilökunnalle.
Opinnäytetyössä on ensin tuotu esille liikerakennuksissa toimiville sähköajoneuvojen latausjärjestelmille yleisimmät termit ja käsitteet. Työssä on tuotu esille lakeja, standardeja ja direktiivejä, jotka koskevat erityisesti kiinteistöjä, jotka eivät ole asumiskäyttöä varten. Lisäksi käsitellään paloturvallisuutta ja riskien hallintaa latausjärjestelmien osalta. Insinöörityössä on esitelty latauslaitteiden komponentteja ja latausjärjestelmiä yleisesti. Työssä ei esitellä latauslaite valmistajia tai -operaattoreita.
Opinnäytetyötä varten on luettu pohjatietoa kirjallisuudesta sekä haettu tietoa eri verkkojulkaisuista. Sähköalalle ei ole vielä muodostunut kattavaa ohjeistusta ja vaatimussäännöstöä sähköinfrastruktuurin kartoittamisesta latausjärjestelmiä varten, joten työssä on käytetty työpaikan käytäntöjä kartoitusten suhteen.
Insinöörityössä kerrotaan, kuinka kartoitus voidaan suorittaa, ja kuinka se on suoritettu esimerkkikohteen liikekiinteistöön. Näistä ohjeista löytyy erityisesti sekä tietoa sähköverkkoyhtiön kanssa asioimisesta että latauspisteiden toteutustavoista ja niiden mitoituksesta.
Insinöörityön liitteenä olevassa raportissa on tuotu esiin esimerkkikohteen tekniset tiedot sekä luotu viisi erilaista latausratkaisua palvelemaan liikekiinteistössä toimivan yrityksen tarpeita sähköajoneuvojen lataamista varten. The engineering work was carried out for Huhta Sähkötekniikka, which is a medium-sized electrical contracting company in Espoo. Huhta Sähkötekniikka mainly operates in the Helsinki metropolitan area as a designer, implementer and maintainer of electrotechnical projects. The aim of the thesis work was to produce a comprehensive presentation and report that contains charging solutions suitable for the electrical infrastructure of the company's commercial building. In addition, the purpose of the work is to serve as teaching material for personnel working with charging systems for electric vehicles within the company.
In the thesis, the most common terms and concepts for electric vehicle charging systems operating in commercial buildings are presented first. The work highlights laws, standards and directives that apply specifically to non-residential properties. In addition, fire safety and risk management for charging systems are discussed. The components of charging devices and charging systems in general are presented in the engineering work. However, loading device manufacturers or operators are not presented.
Information regarding the subject of the thesis work was sought mainly from various online publications including the National Electrotechnical Standardization Organization SESKO and Motiva. The electricity sector has not yet developed comprehensive guidelines and requirements for the mapping of electrical infrastructure for charging systems, so workplace practices have been used in the work.
The engineering work explains how the mapping can be performed and how it has been performed on the commercial property of the example site. In particular, these instructions contain information on dealing with the electricity network company as well as on how to implement charging points and their dimensioning.
The report attached to the engineering work highlights technical data of the example site. It also includes five different charging solutions created to serve the needs of a company operating in a commercial property for charging electric vehicles.
Opinnäytetyössä on ensin tuotu esille liikerakennuksissa toimiville sähköajoneuvojen latausjärjestelmille yleisimmät termit ja käsitteet. Työssä on tuotu esille lakeja, standardeja ja direktiivejä, jotka koskevat erityisesti kiinteistöjä, jotka eivät ole asumiskäyttöä varten. Lisäksi käsitellään paloturvallisuutta ja riskien hallintaa latausjärjestelmien osalta. Insinöörityössä on esitelty latauslaitteiden komponentteja ja latausjärjestelmiä yleisesti. Työssä ei esitellä latauslaite valmistajia tai -operaattoreita.
Opinnäytetyötä varten on luettu pohjatietoa kirjallisuudesta sekä haettu tietoa eri verkkojulkaisuista. Sähköalalle ei ole vielä muodostunut kattavaa ohjeistusta ja vaatimussäännöstöä sähköinfrastruktuurin kartoittamisesta latausjärjestelmiä varten, joten työssä on käytetty työpaikan käytäntöjä kartoitusten suhteen.
Insinöörityössä kerrotaan, kuinka kartoitus voidaan suorittaa, ja kuinka se on suoritettu esimerkkikohteen liikekiinteistöön. Näistä ohjeista löytyy erityisesti sekä tietoa sähköverkkoyhtiön kanssa asioimisesta että latauspisteiden toteutustavoista ja niiden mitoituksesta.
Insinöörityön liitteenä olevassa raportissa on tuotu esiin esimerkkikohteen tekniset tiedot sekä luotu viisi erilaista latausratkaisua palvelemaan liikekiinteistössä toimivan yrityksen tarpeita sähköajoneuvojen lataamista varten.
In the thesis, the most common terms and concepts for electric vehicle charging systems operating in commercial buildings are presented first. The work highlights laws, standards and directives that apply specifically to non-residential properties. In addition, fire safety and risk management for charging systems are discussed. The components of charging devices and charging systems in general are presented in the engineering work. However, loading device manufacturers or operators are not presented.
Information regarding the subject of the thesis work was sought mainly from various online publications including the National Electrotechnical Standardization Organization SESKO and Motiva. The electricity sector has not yet developed comprehensive guidelines and requirements for the mapping of electrical infrastructure for charging systems, so workplace practices have been used in the work.
The engineering work explains how the mapping can be performed and how it has been performed on the commercial property of the example site. In particular, these instructions contain information on dealing with the electricity network company as well as on how to implement charging points and their dimensioning.
The report attached to the engineering work highlights technical data of the example site. It also includes five different charging solutions created to serve the needs of a company operating in a commercial property for charging electric vehicles.