Työn imun tärkeys ravintolatyössä
Turpeinen, Janika (2021)
Turpeinen, Janika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711812
Tiivistelmä
Työn imu mielletään käsitteenä myönteiseksi tunne- ja motivaatio tilaksi työssä. Sen tunnusmerkkejä ovat nauttiminen työstä, sitoutuminen ja tarmokkuuden kokeminen. Se toimii tärkeänä osana työviihtyvyyttä ja vaikuttaa suuresti siihen kuinka suuri vaihtuvuus työyhteisössä on, kuinka paljon työyhteisön jäsenet sairastavat ja kuinka tuottavia he ovat yritykselle. Työn imua tuntevat työntekijät vaikuttavat yrityksen imagoon ja vetovoimaan työnantajana. Uudet innovaatiot ovat myös suuri työn imun ilmentymisen muoto. Työn motivaatio tekijöiden kartoittaminen ei vaadi paljoa resursseja mutta on yritykselle kannattavaa sekä taloudellisesta näkökulmasta että sosiaalisen pääoman kannalta.
Työn toimeksiantajana toimi Restel Fast Food Oy ja se kohdentui Burger King Myyrmannin toimipisteeseen. Burger King saapui Suomeen 2013 ja tällä hetkellä ketjuun kuuluu 62 ravintolaa. Pikaruokaravintola työympäristönä on hyvin hektinen, ala on matalasti palkattua ja työtavat ovat toistuvia. Työn tarkoituksena oli kartoittaa työn imuun ja motivaatioon liittyviä tekijöitä pikaruokaravintola ympäristössä ja verrata niitä tietopohjassa esille nousseisiin tekijöihin. Nämä tekijät toimivat tulevaisuudessa pohjana työn imua lisäävien toimintamallien kehitykselle.
Selvityksen pohjana toimivat pikaruokaravintola henkilöstön haastattelut, havainnointi työvuoroissa sekä henkilöstökyselyn tulokset. Näiden tutkimusten tuloksia verrattiin olemassa olevaan tietoperustaan aiheesta ja niistä etsittiin yhteneväisyyksiä. Näiden yhteneväisyyksien pohjalta pystyttiin kartoittamaan merkittävimpiä kehittämisen kohteita kuten palautteen anto, koulutus ja työntekijöiden arvostus. Työn lopussa on eritelty kaksi valmista työkalua, joita toimeksiantaja voi käyttää työyhteisön työhyvinvoinnin kehittämiseen ja työn imun lisäämiseen.
Työn toimeksiantajana toimi Restel Fast Food Oy ja se kohdentui Burger King Myyrmannin toimipisteeseen. Burger King saapui Suomeen 2013 ja tällä hetkellä ketjuun kuuluu 62 ravintolaa. Pikaruokaravintola työympäristönä on hyvin hektinen, ala on matalasti palkattua ja työtavat ovat toistuvia. Työn tarkoituksena oli kartoittaa työn imuun ja motivaatioon liittyviä tekijöitä pikaruokaravintola ympäristössä ja verrata niitä tietopohjassa esille nousseisiin tekijöihin. Nämä tekijät toimivat tulevaisuudessa pohjana työn imua lisäävien toimintamallien kehitykselle.
Selvityksen pohjana toimivat pikaruokaravintola henkilöstön haastattelut, havainnointi työvuoroissa sekä henkilöstökyselyn tulokset. Näiden tutkimusten tuloksia verrattiin olemassa olevaan tietoperustaan aiheesta ja niistä etsittiin yhteneväisyyksiä. Näiden yhteneväisyyksien pohjalta pystyttiin kartoittamaan merkittävimpiä kehittämisen kohteita kuten palautteen anto, koulutus ja työntekijöiden arvostus. Työn lopussa on eritelty kaksi valmista työkalua, joita toimeksiantaja voi käyttää työyhteisön työhyvinvoinnin kehittämiseen ja työn imun lisäämiseen.