Markkinoinnin kehittäminen ravintola Cafe Bar Ankkurissa
Mörsäri, Oona (2021)
Mörsäri, Oona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711792
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Kemissä sijaitseva Oy Sea Lapland Hotels & Restaurants Ltd. Yritys tunnetaan paremmin nimellä Hotelli Merihovi ja sen yhteydessä toimivasta ravintola Cafe Bar Ankkurista. Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin kehittäminen ravintola Cafe Bar Ankkurissa. Aihe oli ajankohtainen, koska yrityksellä ei ollut markkinointisuunnitelmaa.
Tehtävänä oli selvittää, mitkä yrityksen markkinointikanavat tavoittavat asiakkaat parhaiten ja miten kanaviin saataisiin lisää sitoutuneita seuraajia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä ja henkilökunnan haastatteluja. Tavoitteena oli saada yritykselle markkinoinnin kehittämiseen ideoita ja toimenpide-ehdotuksia sekä luoda markkinointisuunnitelman apuvälineeksi vuosikello.
Kehittämisvaiheessa hyödynnettiin tutkimusvaiheen asiakaskyselyn pohjalta saatuja tietoja. Yrityksen henkilökunta ideoi ja kehitti yrityksen markkinointia heille järjestetyssä työpajassa. Työpajan apuvälineenä käytettiin Edward de Bonon kuutta ajatteluhattua.
Tuloksena opinnäytetyössä selvitettiin toimivimmat markkinointikanavat ja kiinnostavimmat sisällöt. Yrityksen toimivin markkinointikanava oli Facebook. Ruoan ja juoman mainonta oli kyselyyn vastanneiden mielestä kiinnostavinta sisältöä. Tuloksien perusteella kehittämisvaiheessa saatiin aikaan ideoita markkinoinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyön tuotoksena yritykselle luotiin markkinointisuunnitelman apuvälineeksi vuosikello, joka auttaa pysymään suunnitelmassa ja aikataulussa. Vuosikellon avulla somevastaavat päivittävät sosiaalisen median kanavia. The topic of the thesis is Oy Sea Lapland Hotels & Restaurants Ltd, located in Kemi. The company is better known as the Hotel Merihovi and the restaurant Cafe Bar Ankkuri. Topic of the thesis’ is developing restaurant Cafe Bar Ankku-ri’s marketing. Because the company did not have a marketing plan, the topic is topical.
The task was to find out which marketing channels reach the most customers and how to get more followers committing to those channels. The research method used was a customer survey and staff interviews. The goal was getting marketing development ideas and measures suggestions for the company, and to create a marketing plan as a tool for the year.
During the development phase, the information obtained from the research phase client survey, was utilized. Staff of the company had a workshop about developing the company’s marketing. Edward de Bono’s six thinking hats was used as a tool in the workshop.
As a result, the thesis investigated the most active marketing channels and the most interesting content. The company’s most effective marketing channel was Facebook. Advertising of food and drink were the most interesting content in the survey. According to the results, during the development phase, ideas were generated for marketing development.
As output of the thesis, an annual marketing plan was created to the company as a tool for a year, which will help to stay up to date in plan and schedule. Communication managers will update social media channels with help from the annual plan.
Tehtävänä oli selvittää, mitkä yrityksen markkinointikanavat tavoittavat asiakkaat parhaiten ja miten kanaviin saataisiin lisää sitoutuneita seuraajia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin asiakaskyselyä ja henkilökunnan haastatteluja. Tavoitteena oli saada yritykselle markkinoinnin kehittämiseen ideoita ja toimenpide-ehdotuksia sekä luoda markkinointisuunnitelman apuvälineeksi vuosikello.
Kehittämisvaiheessa hyödynnettiin tutkimusvaiheen asiakaskyselyn pohjalta saatuja tietoja. Yrityksen henkilökunta ideoi ja kehitti yrityksen markkinointia heille järjestetyssä työpajassa. Työpajan apuvälineenä käytettiin Edward de Bonon kuutta ajatteluhattua.
Tuloksena opinnäytetyössä selvitettiin toimivimmat markkinointikanavat ja kiinnostavimmat sisällöt. Yrityksen toimivin markkinointikanava oli Facebook. Ruoan ja juoman mainonta oli kyselyyn vastanneiden mielestä kiinnostavinta sisältöä. Tuloksien perusteella kehittämisvaiheessa saatiin aikaan ideoita markkinoinnin kehittämistä varten.
Opinnäytetyön tuotoksena yritykselle luotiin markkinointisuunnitelman apuvälineeksi vuosikello, joka auttaa pysymään suunnitelmassa ja aikataulussa. Vuosikellon avulla somevastaavat päivittävät sosiaalisen median kanavia.
The task was to find out which marketing channels reach the most customers and how to get more followers committing to those channels. The research method used was a customer survey and staff interviews. The goal was getting marketing development ideas and measures suggestions for the company, and to create a marketing plan as a tool for the year.
During the development phase, the information obtained from the research phase client survey, was utilized. Staff of the company had a workshop about developing the company’s marketing. Edward de Bono’s six thinking hats was used as a tool in the workshop.
As a result, the thesis investigated the most active marketing channels and the most interesting content. The company’s most effective marketing channel was Facebook. Advertising of food and drink were the most interesting content in the survey. According to the results, during the development phase, ideas were generated for marketing development.
As output of the thesis, an annual marketing plan was created to the company as a tool for a year, which will help to stay up to date in plan and schedule. Communication managers will update social media channels with help from the annual plan.