Yhtenäiset perehdytysmateriaalit Finavian palveluneuvojille Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemille
Lampela, Noora (2021)
Lampela, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehdytyksen kehittäminen. Tehtävänä oli yhtenäistää Rovaniemen, Kittilän ja Ivalon lentoasemien palveluneuvojien perehdytysmateriaaleja. Lisäksi tehtävänä oli tehdä Rovaniemen lentoasemalle ”Tervetuloa töihin Finavialle Rovaniemelle” -perehdytysmateriaali. Toimeksiantajana työssä toimi Finavia Oyj.
Tavoitteena oli saada tehtyä perehdytyksestä mahdollisimman tehokasta, selkeää sekä yhtenäistä. Tämä helpottaa erityisesti sesonkityöntekijöiden perehdyttämistä työhön. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluita ja avointa keskustelua lentoasemien palvelupäälliköiden kanssa sekä hyödynnettiin soveltuvin osin benchmarking-menetelmää. Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin johtamisen näkökulmasta ja tietoperusta rakennettiin sen ympärille. Opinnäytetyön haasteena oli korona-aika. Poikkeusajasta johtuen lentoasemilla ei ollut sesonkityöntekijöitä, joten heidän haastattelemisensa perehdytyksen nykytilasta ja kehittämistarpeesta ei ollut mahdollista.
Tuotoksena opinnäytetyössä oli neljä eri PowerPoint-esitystä eri aihepiireistä: palveluneuvojan perehdytys, laitteet ja niiden käyttö, työpäivän tehtävät sekä Tervetuloa töihin Finavialle Rovaniemelle -diaesitykset. Näitä materiaaleja voi käyttää jatkossa palveluneuvojien perehdytykseen. Yhtenäiset perehdytysmateriaalit mahdollistavat tehokkaan ja yhtenäisen työhön perehtymisen. Ne auttavat uutta työntekijää hahmottamaan palveluneuvojan työkokonaisuuden heti ensimmäisistä työpäivistä alkaen. Opinnäytetyön materiaalit on luovutettu Finavialle ja niitä on mahdollista hyödyntää jatkossa perehdytyksessä.
Tavoitteena oli saada tehtyä perehdytyksestä mahdollisimman tehokasta, selkeää sekä yhtenäistä. Tämä helpottaa erityisesti sesonkityöntekijöiden perehdyttämistä työhön. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastatteluita ja avointa keskustelua lentoasemien palvelupäälliköiden kanssa sekä hyödynnettiin soveltuvin osin benchmarking-menetelmää. Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin johtamisen näkökulmasta ja tietoperusta rakennettiin sen ympärille. Opinnäytetyön haasteena oli korona-aika. Poikkeusajasta johtuen lentoasemilla ei ollut sesonkityöntekijöitä, joten heidän haastattelemisensa perehdytyksen nykytilasta ja kehittämistarpeesta ei ollut mahdollista.
Tuotoksena opinnäytetyössä oli neljä eri PowerPoint-esitystä eri aihepiireistä: palveluneuvojan perehdytys, laitteet ja niiden käyttö, työpäivän tehtävät sekä Tervetuloa töihin Finavialle Rovaniemelle -diaesitykset. Näitä materiaaleja voi käyttää jatkossa palveluneuvojien perehdytykseen. Yhtenäiset perehdytysmateriaalit mahdollistavat tehokkaan ja yhtenäisen työhön perehtymisen. Ne auttavat uutta työntekijää hahmottamaan palveluneuvojan työkokonaisuuden heti ensimmäisistä työpäivistä alkaen. Opinnäytetyön materiaalit on luovutettu Finavialle ja niitä on mahdollista hyödyntää jatkossa perehdytyksessä.