Vastuullinen matkailu näkyväksi: Kriittiset menestystekijät Reilun matkailun yhdistyksen viestinnässä
Hänninen, Sonja; Päkkilä, Elina (2021)
Lataukset:
Hänninen, Sonja
Päkkilä, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kartoittaa Reilun matkailun yhdistyksen viestinnän lähtökohtia ja selvittää millä ratkaisuilla järjestön viestintää voitaisiin kehittää paremmaksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Reilun matkailun yhdistys, joka on vastuullisen matkailun puolesta puhuva kansalaisjärjestö. Opinnäytetyössä tarkasteltiin toimeksiantajan näkökulmasta viestinnän eri osa-alueita, järjestötoimintaa sekä -viestintää ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Tämän kautta lähdettiin hahmottamaan viestinnän kokonaisuutta ja kriittisiä menestystekijöitä.
Työn keskeisimpinä aihepiireinä toimivat järjestötoiminta ja viestinnän kehittäminen. Aihetta lähestyttiin perehtymällä viestinnän kehittämiseen, järjestötoimintaan sekä kartoittamalla tutkimustietoa järjestöviestinnän erityispiirteistä. Näistä koottiin työn tietoperusta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnilla, haastatteluilla ja dokumenttianalyysillä. Dokumenttianalyysillä jalostettiin tutkimuksen aikana eri menetelmillä kerätty tieto tuloksiksi.
Tulokset kehittämisehdotuksineen esitellään viestinnän tuloskortin avulla. Tuloskortissa avataan Reilun matkailun yhdistyksen viestinnän kriittiset menestystekijät, joita ovat strategia, resurssit, sidosryhmät ja osaaminen. Raportin johtopäätöksissä on esitelty jatkokehittämisehdotukset perusteluineen. Työn tuotoksena syntyi myös järjestöviestinnän osaamispassit, joiden avulla Reilun matkailun yhdistyksen viestintäosaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa. Tulosten avulla toimeksiantaja saa tietoa ja ratkaisuja, joilla järjestön viestinnälliset ja strategiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Opinnäytetyö tukee suoraan järjestön tavoitteiden onnistumista, sillä työn aihepiiri ja ajankohta sopivat hyvin Reilun matkailun yhdistyksessä käynnissä olevaan kehittämistyöhön. Työ palvelee toimeksiantajan ohella muita pieniä matkailu- ja järjestöalan toimijoita, jotka haluavat kehittää viestintäänsä pienet resurssit huomioiden.
Työn keskeisimpinä aihepiireinä toimivat järjestötoiminta ja viestinnän kehittäminen. Aihetta lähestyttiin perehtymällä viestinnän kehittämiseen, järjestötoimintaan sekä kartoittamalla tutkimustietoa järjestöviestinnän erityispiirteistä. Näistä koottiin työn tietoperusta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin havainnoinnilla, haastatteluilla ja dokumenttianalyysillä. Dokumenttianalyysillä jalostettiin tutkimuksen aikana eri menetelmillä kerätty tieto tuloksiksi.
Tulokset kehittämisehdotuksineen esitellään viestinnän tuloskortin avulla. Tuloskortissa avataan Reilun matkailun yhdistyksen viestinnän kriittiset menestystekijät, joita ovat strategia, resurssit, sidosryhmät ja osaaminen. Raportin johtopäätöksissä on esitelty jatkokehittämisehdotukset perusteluineen. Työn tuotoksena syntyi myös järjestöviestinnän osaamispassit, joiden avulla Reilun matkailun yhdistyksen viestintäosaamista voidaan tunnistaa ja tunnustaa. Tulosten avulla toimeksiantaja saa tietoa ja ratkaisuja, joilla järjestön viestinnälliset ja strategiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa.
Opinnäytetyö tukee suoraan järjestön tavoitteiden onnistumista, sillä työn aihepiiri ja ajankohta sopivat hyvin Reilun matkailun yhdistyksessä käynnissä olevaan kehittämistyöhön. Työ palvelee toimeksiantajan ohella muita pieniä matkailu- ja järjestöalan toimijoita, jotka haluavat kehittää viestintäänsä pienet resurssit huomioiden.