Uusien osaamisalojen lisääminen Varian autoalan koulutustarjontaan
Anttonen, Sakari (2021)
Anttonen, Sakari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711939
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena on tarkastella, mitä Vantaan ammattiopisto Varia tarvitsee lisätäkseen neljä uutta autoalan osaamisalaa koulutustarjontaansa. Työ keskittyy Varian autoalan neljän uuden osaamisalan opetuksen vaatimuksiin henkilökunnan, tilojen ja laitteiden osalta. Työssä tarkastellaan myös Varian autoalan kilpailijoita ja niiden autoalan osaamisalatarjontaa.
Työn alussa esitellään Varian nykyistä autoalan opetusta, autoalan perustutkinnon rakennetta ja tavoitteita sekä autoalan tulevaisuutta ja sen vaikutusta autoalan koulutukseen.
Työn tutkimusosa perustuu teemahaastatteluun ja kyselyyn. Teemahaastattelulla selvitettiin Varian autoalan henkilökunnan työmäärää ja valmiuksia sekä Varian tulevia tiloja ja laitteita. Kyselyssä tarkasteltiin kilpailevien ammattiopistoiden autoalaa ja niiden tarjoamia osaamisaloja ja vertailtiin tuloksia Variaan.
Tuloksena havaittiin, että Varian tulee palkata uusia opettajia samassa tahdissa, kuin uusia osaamisalaryhmiä aloittaa opintonsa. Uusien osaamisalojen opetuksen aloittaminen onnistuu myös Varian nykyisissä tiloissa, mutta jos opiskelijamäärät kasvavat paljon, eivät nykyiset tilat ole riittävät. Tilaan liittyvät ongelmat ratkeavat kui-tenkin Vehkalaan muuton myötä. Varian nykyiset työkalut ja opetusvälineet eivät vaadi suuria investointeja uusien osaamisalojen opetuksen alkaessa.
Varialla on pääkaupunkiseudun ammattiopistoista kolmanneksi suurin autoalan koulutusohjelma oppilas- ja opettajamäärien perusteella. Varia tarjoaa tällä hetkellä kuitenkin vähemmän osaamisaloja kuin moni Varian kilpailija.
Varian on tärkeää saada autoalan uusien osaamisalojen opetus käyntiin. Ensimmäisinä uusina osaamisaloina voisi alkaa varaosamyyjän ja automyyjän osaamisalat. Lisäksi Varian tulee selvittää, miksi sen autoalan hakijamäärät ovat vähäisemmät kuin muilla pääkaupunkiseudun autoalan koulutusohjelmilla ja mitä asialle voisi tehdä.
Avainsanat: koulutustarjonnan laajentaminen, autoalan perustutkinto, Varia
Työn alussa esitellään Varian nykyistä autoalan opetusta, autoalan perustutkinnon rakennetta ja tavoitteita sekä autoalan tulevaisuutta ja sen vaikutusta autoalan koulutukseen.
Työn tutkimusosa perustuu teemahaastatteluun ja kyselyyn. Teemahaastattelulla selvitettiin Varian autoalan henkilökunnan työmäärää ja valmiuksia sekä Varian tulevia tiloja ja laitteita. Kyselyssä tarkasteltiin kilpailevien ammattiopistoiden autoalaa ja niiden tarjoamia osaamisaloja ja vertailtiin tuloksia Variaan.
Tuloksena havaittiin, että Varian tulee palkata uusia opettajia samassa tahdissa, kuin uusia osaamisalaryhmiä aloittaa opintonsa. Uusien osaamisalojen opetuksen aloittaminen onnistuu myös Varian nykyisissä tiloissa, mutta jos opiskelijamäärät kasvavat paljon, eivät nykyiset tilat ole riittävät. Tilaan liittyvät ongelmat ratkeavat kui-tenkin Vehkalaan muuton myötä. Varian nykyiset työkalut ja opetusvälineet eivät vaadi suuria investointeja uusien osaamisalojen opetuksen alkaessa.
Varialla on pääkaupunkiseudun ammattiopistoista kolmanneksi suurin autoalan koulutusohjelma oppilas- ja opettajamäärien perusteella. Varia tarjoaa tällä hetkellä kuitenkin vähemmän osaamisaloja kuin moni Varian kilpailija.
Varian on tärkeää saada autoalan uusien osaamisalojen opetus käyntiin. Ensimmäisinä uusina osaamisaloina voisi alkaa varaosamyyjän ja automyyjän osaamisalat. Lisäksi Varian tulee selvittää, miksi sen autoalan hakijamäärät ovat vähäisemmät kuin muilla pääkaupunkiseudun autoalan koulutusohjelmilla ja mitä asialle voisi tehdä.
Avainsanat: koulutustarjonnan laajentaminen, autoalan perustutkinto, Varia