Visuaalisten keinojen hyödyntäminen viulunsoiton alkeisopetuksessa
Halme, Janni (2021)
Halme, Janni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052711957
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen viulunsoiton alkeisopetukseen sopivia visuaalisia keinoja. Tutkin, miten visuaaliset opetuskeinot voivat vaikuttaa viulunsoiton oppimiseen ja opettamiseen, ja miten ja millaisissa opetustilanteissa visuaalisia keinoja voi soveltaa. Esittelen myös omia visuaalisia opetusideoitani, joita löytyy tekstin lomasta sekä koottuna opinnäytetyöni liitteestä.
Opinnäytetyötäni varten luin oppimiseen, opettamiseen ja visuaalisuuteen liittyviä kirjoja, artikkeleita, tutkimuksia sekä verkkosivuja. Lisäksi tuon opinnäytetyössäni esiin opettajakokemuksiani, joiden pohjalta olen kehittänyt omia visuaalisia opetusideoitani. Visuaalinen opetusmateriaalini koostuu erilaisista kuvista ja tehtävistä, jotka olen itse piirtänyt tai valokuvannut.
Opinnäytetyöni osoittaa, että visuaalisuus voi toimia merkittävänä oppimisväylänä, sillä etenkin lapset tarvitsevat oppimisen tukena selkeitä kuvia, jotka tukevat mielikuvien syntymistä. Monipuoliset visuaaliset oppimistavat voivat myös tuoda hauskuutta oppimiseen. Visuaalisista keinoista hyötyy myös opettaja – kaikkea ei tarvitse osata opettaa sanoin. Visuaalisia keinoja voi hyödyntää opetuksessa esimerkiksi havainnoinnin, vuorovaikutuksen ja toiminnan tukena.
Opinnäytetyöni tukee oppijalähtöistä opettamista, sillä monipuolisten oppimistapojen kautta musiikkia voivat oppia kaikenlaiset oppijat lähtötasoista tai valmiuksista riippumatta. Työni rohkaisee opettajia monipuoliseen ja luovaan tuntien suunnitteluun ja tehtävänantoon. Lisäksi työni kannustaa opettajia rohkaisemaan myös oppilaita käyttämään luovuuttaan. Vaikka opinnäytetyöni sisältö on suunnattu viulunsoiton opetukseen, voi opinnäytetyöni sisältöä soveltaa myös eri instrumenteille, etenkin jousisoittimille.
Opinnäytetyötäni varten luin oppimiseen, opettamiseen ja visuaalisuuteen liittyviä kirjoja, artikkeleita, tutkimuksia sekä verkkosivuja. Lisäksi tuon opinnäytetyössäni esiin opettajakokemuksiani, joiden pohjalta olen kehittänyt omia visuaalisia opetusideoitani. Visuaalinen opetusmateriaalini koostuu erilaisista kuvista ja tehtävistä, jotka olen itse piirtänyt tai valokuvannut.
Opinnäytetyöni osoittaa, että visuaalisuus voi toimia merkittävänä oppimisväylänä, sillä etenkin lapset tarvitsevat oppimisen tukena selkeitä kuvia, jotka tukevat mielikuvien syntymistä. Monipuoliset visuaaliset oppimistavat voivat myös tuoda hauskuutta oppimiseen. Visuaalisista keinoista hyötyy myös opettaja – kaikkea ei tarvitse osata opettaa sanoin. Visuaalisia keinoja voi hyödyntää opetuksessa esimerkiksi havainnoinnin, vuorovaikutuksen ja toiminnan tukena.
Opinnäytetyöni tukee oppijalähtöistä opettamista, sillä monipuolisten oppimistapojen kautta musiikkia voivat oppia kaikenlaiset oppijat lähtötasoista tai valmiuksista riippumatta. Työni rohkaisee opettajia monipuoliseen ja luovaan tuntien suunnitteluun ja tehtävänantoon. Lisäksi työni kannustaa opettajia rohkaisemaan myös oppilaita käyttämään luovuuttaan. Vaikka opinnäytetyöni sisältö on suunnattu viulunsoiton opetukseen, voi opinnäytetyöni sisältöä soveltaa myös eri instrumenteille, etenkin jousisoittimille.