Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Oppilaan osallistumisen arviointi koulutoimintaterapiassa : narratiivinen kirjallisuuskatsaus

Turpeinen, Helena (2021)

 
Avaa tiedosto
Oppilaan osallistumisen arviointi koulutoimintaterapiassa (529.7Kt)
Lataukset: 


Turpeinen, Helena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa toimintaterapeuttien käytössä olevia menetelmiä ja käytäntöjä, joilla arvioidaan oppilaiden osallistumista koulussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää aiempiin tutkimuksiin pohjautuvaa tietoa aiheesta sekä löytää yhteistyökumppanille menetelmiä, joilla arvioida 1.–6. luokkalaisten oppilaiden osallistumista. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää koulutoimintaterapian tunnettavuutta Suomessa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimivat Espoon opiskeluhuollon toimintaterapeutit.

Teoreettisina lähtökohtina olivat osallistuminen oppilaan näkökulmasta ja toimintaterapian viitekehyksessä, koulutoimintaterapia, toimintaterapia-arviointi sekä oppilaan arki koulussa. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Aineiston hankinnassa hyödynnettiin eksplisiittistä valintaa eli tietokannat ja sisäänotto- ja poissulkukriteerit määriteltiin etukäteen. Aineisto haettiin useista eri tietokannoista eri hakulausekkein. Aineisto arvioitiin tarkastellen julkaisupaikkaa, julkaisun ajantasaisuutta, sisältöä sekä tutkimusmenetelmää. Aineisto analysoitiin kuvailevan synteesin avulla.

Pyrkimyksenä oli esittää tulokset ytimekkäällä ja mielekkäällä tavalla. Tuloksissa ilmeni, että oppilaan osallistumisen arviointiin koulussa on yhdeksän erilaista arviointimenetelmää ja niiden kaikkien nähtiin soveltuvan oppilaan osallistumisen arviointiin. Kuitenkin tutkimuksissa tuli ilmi, että tulevaisuudessa voi olla tarve kehittää joko täysin uusi arviointimenetelmä oppilaan osallistumisen arviointiin tai joko tutkia jo olemassa olevien menetelmien soveltuvuutta oppilaan osallistumisen arviointiin. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että toimintaterapeuttien on hyvä kehittää omaa osaamista ja ammattitaitoa sosiaalisen osallistumisen arviointiin.

Tulokset osoittavat, että olemassa on oppilaan osallistumisen arviointiin soveltuvia arviointimenetelmiä ja keinoja. Opinnäytetyössä saadut tulokset perustuvat kuitenkin pieneen otantaan eikä niistä voida tällaisenaan vetää yleistettäviä ja luotettavia johtopäätöksi. Laajempi jatkotutkimus oppilaan osallistumisen arvioinnista voisi olla hyödyllistä koulutoimintaterapian käytäntöjen kehittämisen kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste