The Student Coordinator Position as a Part of University Studies : Student experiences on an autonomy supportive learning environment.
Ilpala, Hermanni (2021)
Ilpala, Hermanni
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Metropolian Ammattikorkea koulun Kylävastaava toiminnan tieteellisiä perusteita ja avata keskustelu tästä uudesta ja kehittyvästä tavasta opiskella Metropoliassa. Kylävastaavan asema Metropolian HyMy-kylän oppimisympäristössä tarjoaa opiskelijoille uudenlaisen tavan lähestyä ja toteuttaa opintojaan. Asema tarjoaa ainutlaatuisia tehtäviä, keskittyy monialaiseen ja itsenäiseen oppimiseen, toimii ei-hierarkkisessa ja joustavassa oppimisympäristössä, joka tukee innovaatioita ja itseohjattua oppimista.
Suhteellisen lyhyen olemassaolonsa vuoksi opiskelijakoordinaattorin asemaa tai sen vaikutuksia ei juurikaan ole tutkittu tieteellisesti. Tähän tiedon puutteeseen tämä tutkielma pyrki vastaamaan teorian, opiskelijakokemuksen ja avoimen keskustelun avulla. Tavoitteena oli tarjota vankka perusta, jolle voidaan rakentaa rikas ja kattava tieteellinen keskustelu aiheesta.
Itseohjautuvuusteorian ja voimaantumisen periaatteita hyödyntäen rakennettiin kysely opiskelijakoordinaattorin tehtäviin osallistuneille opiskelijoille heidän kokemuksistaan. Nämä motivaatiota ja psykologista hyvinvointia koskevat teoriat antoivat sopivimmat puitteet ja työkalut kyselyn luomiseen ja keskustelun avaamiseen. Tutkimus toteutettiin käyttämällä online-kyselyalustaa. Kaikki kyselyyn kerätyt tiedot olivat nimettömiä. Kaikki osallistujat olivat vapaaehtoisia, aikuisia Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita, jotka olivat osallistuneet opiskelijakoordinaattorin tehtävään.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden myönteiset kokemukset korreloivat vahvasti itseohjautuvuusteorian perusperiaatteiden kanssa. Kaikki kolme perusperiaatetta: omaehtoisuus, kyvykkyys sekä yhteisöllisyys olivat selvästi havaittavissa. Tulokset osoittavat myös, että näiden perusperiaatteiden tukeminen oppimisympäristössä korreloi korkeampaan motivaatioon ja psykologiseen hyvinvointiin opiskelijoilla. Eri voimaannuttamisen elementtejä esiintyi myös opiskelijakokemuksissa. Aseman koettiin yleisesti olevan arvokas ja positiivinen kokemus opiskelijoille ja heidän opinnoilleen.
Tutkimuksen tulokset, palaute ja vahva korrelaatio taustalla oleviin teorioihin osoittivat, että opiskelijakoordinaattorin asema on erittäin arvokas ja kehittämisen sekä keskustelun arvoinen asia. Tämän tutkielman tulokset ja monet havainnot toivottavasti toimivat vankkana perustana kaikille tuleville keskusteluille aiheesta ja tarjoavat sille vahvan teoreettisen kontekstin.
Suhteellisen lyhyen olemassaolonsa vuoksi opiskelijakoordinaattorin asemaa tai sen vaikutuksia ei juurikaan ole tutkittu tieteellisesti. Tähän tiedon puutteeseen tämä tutkielma pyrki vastaamaan teorian, opiskelijakokemuksen ja avoimen keskustelun avulla. Tavoitteena oli tarjota vankka perusta, jolle voidaan rakentaa rikas ja kattava tieteellinen keskustelu aiheesta.
Itseohjautuvuusteorian ja voimaantumisen periaatteita hyödyntäen rakennettiin kysely opiskelijakoordinaattorin tehtäviin osallistuneille opiskelijoille heidän kokemuksistaan. Nämä motivaatiota ja psykologista hyvinvointia koskevat teoriat antoivat sopivimmat puitteet ja työkalut kyselyn luomiseen ja keskustelun avaamiseen. Tutkimus toteutettiin käyttämällä online-kyselyalustaa. Kaikki kyselyyn kerätyt tiedot olivat nimettömiä. Kaikki osallistujat olivat vapaaehtoisia, aikuisia Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoita, jotka olivat osallistuneet opiskelijakoordinaattorin tehtävään.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden myönteiset kokemukset korreloivat vahvasti itseohjautuvuusteorian perusperiaatteiden kanssa. Kaikki kolme perusperiaatetta: omaehtoisuus, kyvykkyys sekä yhteisöllisyys olivat selvästi havaittavissa. Tulokset osoittavat myös, että näiden perusperiaatteiden tukeminen oppimisympäristössä korreloi korkeampaan motivaatioon ja psykologiseen hyvinvointiin opiskelijoilla. Eri voimaannuttamisen elementtejä esiintyi myös opiskelijakokemuksissa. Aseman koettiin yleisesti olevan arvokas ja positiivinen kokemus opiskelijoille ja heidän opinnoilleen.
Tutkimuksen tulokset, palaute ja vahva korrelaatio taustalla oleviin teorioihin osoittivat, että opiskelijakoordinaattorin asema on erittäin arvokas ja kehittämisen sekä keskustelun arvoinen asia. Tämän tutkielman tulokset ja monet havainnot toivottavasti toimivat vankkana perustana kaikille tuleville keskusteluille aiheesta ja tarjoavat sille vahvan teoreettisen kontekstin.