VASTUUHOITAJAN TEHTÄVIEN TOTEUTTAMINEN KOTIHOIDOSSA : OPASKORTTI & VIDEO KEHITTÄMISTYÖNÄ
Kannisto, Anni; Natunen, Ansku; Rosilainen, Outi (2021)
Kannisto, Anni
Natunen, Ansku
Rosilainen, Outi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812338
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opaskortti sekä video opaskortin käyttöön. Tavoitteena oli selkeyttää vastuuhoitajan tehtävänkuvaa ja yhdenmukaistaa asiakkaiden saamaa hoitoa. Opaskortin laatimista ohjasivat Helsingin kaupungin arvot: asiakaslähtöisyys, oikeudenmukaisuus ja yhdenvertoisuus, turvallisuus sekä osallisuus ja osallistuminen.
Vastuuhoitajan tärkein tehtävä on huolehtia asiakkaan kokonaisvaltaisesta hoidosta moniammatillisessa työryhmässä yhdessä omaisten kanssa. Asiakkaalle luodaan palvelut hänen tarpeidensa mukaan asiakaslähtöisesti. Tärkeä osa vastuuhoitajuutta on riittävä tiedottaminen muille tiimin jäsenille, jolloin mahdollistetaan asiakkaan kokemus tiimin sitoutumisesta hänen hoitoonsa. Opaskortti ja siihen liittyvä video suunniteltiin teoriatietoa hyödyntäen. Kotihoidon hoitajille toteutettiin kysely, jonka jälkeen hoitajat arvioivat tuotoksia antamalla palautetta.
Jatkossa olisi hyvä tutkia vastuuhoitajuuden tehtävien toteutumista. Saavatko asiakkaat tasavertaista hoitoa asiakkaita osallistaen. Miten työtehtävien osaamista voidaan kehittää jatkossa. Lisäisikö lisäkoulutus vastuuhoitajien tehtävistä ja mittareiden tekemisistä hoitajien tietoisuutta, kuinka tärkeitä kyseiset tehtävät ovat asiakkaan hoidossa?
Vastuuhoitajan tärkein tehtävä on huolehtia asiakkaan kokonaisvaltaisesta hoidosta moniammatillisessa työryhmässä yhdessä omaisten kanssa. Asiakkaalle luodaan palvelut hänen tarpeidensa mukaan asiakaslähtöisesti. Tärkeä osa vastuuhoitajuutta on riittävä tiedottaminen muille tiimin jäsenille, jolloin mahdollistetaan asiakkaan kokemus tiimin sitoutumisesta hänen hoitoonsa. Opaskortti ja siihen liittyvä video suunniteltiin teoriatietoa hyödyntäen. Kotihoidon hoitajille toteutettiin kysely, jonka jälkeen hoitajat arvioivat tuotoksia antamalla palautetta.
Jatkossa olisi hyvä tutkia vastuuhoitajuuden tehtävien toteutumista. Saavatko asiakkaat tasavertaista hoitoa asiakkaita osallistaen. Miten työtehtävien osaamista voidaan kehittää jatkossa. Lisäisikö lisäkoulutus vastuuhoitajien tehtävistä ja mittareiden tekemisistä hoitajien tietoisuutta, kuinka tärkeitä kyseiset tehtävät ovat asiakkaan hoidossa?