Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten kannustaminen työelämään TikTok viestinnän avulla : TikTok-kampanjan suunnittelu ja toteutus POTKE-hankkeelle

Kukkonen, Laura; Koivisto, Venla (2021)

 
Avaa tiedosto
Kukkonen_Laura_ja_Koivisto_Venla.pdf (3.277Mt)
Lataukset: 


Kukkonen, Laura
Koivisto, Venla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052812303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää keinoja nuorten kannustamiseen työelämään TikTok-viestinnän avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulun POTKEhanke, joka tarvitsi lisänäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin POTKE-hankkeelle TikTok-kanava. Kanavalla toteutettiin kampanja, jonka tavoitteena oli saada mahdollisimman moni nuori aktivoitumaan kesätyönhakuun. Kampanjan tavoitteena oli myös auttaa nuoria kehittämään omia työnhakutaitojansa, jonka takia TikTok-kanavan sisältö etenee työnhakuprosessin mukaan.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin tutkimuksellista kehittämistyötä, jossa teoria ohjaa käytännön toimintaa. Kampanjan onnistumisen kannalta olennaista oli löytää keinoja nuorten motivoimiseen työnhakuun, jonka takia teoriaosuudessa tarkastellaan nuorten motivaatiota kesätyönhakuun hyödyntämällä motivaatioteorioita. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös TikTokin toimivuutta digitaalisen markkinoinnin alustana, sosiaalisen median kampanjan toteutusta sekä tavoitteiden asettamista ja niiden mittaamista. Näitä asioita on hyödynnetty TikTok-kampanjan suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Opinnäytetyön tuloksissa tarkastellaan TikTok-kampanjan onnistumista analysoimalla TikTok-kanavan seuraajamäärää, tykkäyksiä ja kommentteja. Tulosten arvioinnissa on hyödynnetty videoihin saatuja kommentteja nuorilta ja tuloksia on mitattu sosiaalisen median mittareiden avulla. Tulosten perusteella TikTok-kampanja on onnistunut hyvin, koska kanava saavutti odotettua enemmän seuraajia ja suosionosoituksia kanavan seuraajilta. Kampanja saavutti oikean kohderyhmän, sillä tilin seuraajakunta koostui pitkälti nuorista. Nuorilta saadun palautteen avulla saatiin myös selville, että moni nuori on kokenut kampanjan hyödylliseksi, ja he ovat hyödyntäneet saamiaan vinkkejä työnhaussa.

TikTok-kanavan ja siellä luodun kampanjan avulla POTKE-hanke sai lisänäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, joka auttoi hanketta saavuttamaan tavoitteitansa. TikTok-kanava jää POTKE-hankkeen käyttöön ja sitä tullaan jatkamaan myöhemmin. Tutkimuksen perusteella on esitelty muutamia kehitysideoita, jotka liittyvät nuorten kannustamiseen työelämään TikTok -viestinnän avulla. Hankkeen näkyvyyden kannalta on tärkeää, että TikTok-kanavaa jatketaan keväisin, jolloin kesätyönhaku on ajankohtaista. Kanavan konsepti kannattaa pitää helposti lähestyttävänä ja sisällöntuotannon tulee olla aktiivista.
 
In this thesis the main goal was to find new ways to teach youngsters working life skills by using TikTok as a teaching platform. The mandator for this thesis was University of Oulu applied sciences project POTKE. The plan was to create a TikTok account and create working life related campaign for the project. Content was created regularly during spring. The main goal for the campaign was to activate youngsters to apply for summer jobs. Goal for this thesis was also to research that what kind of content succeeds in TikTok and is it a good platform for teaching campaigns.

Research method for this thesis was a research-based development project. The campaign was based on theoretical framework. The theoretical framework for this thesis includes references about motivation, social media communications and working life skills. Main subjects in theoretical part are motivation theories, branding and goal setting in social media and youngsters´s social media use and working skills.

The findings of the thesis are measured by TikTok analytics, precisely choosed social media metrics and personal experiences. Based on findings the campaigns was very successful. The account had more followers, likes, shares and comments than expected. The group of account´s followers were mainly consisted of our target group. The feedback from youngsters was mainly positive. Some youngsters told that they got a summer job because of given tips and advices from POTKE account. Important information for future TikTok campaigns was also found because of the discovered results of the campaign.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste