Kokeileva kehittäminen markkinoinnin apuna
Haavisto, Jonna (2021)
Haavisto, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053012547
Tiivistelmä
Lauhanvuori-Hämeenkangas -alue on saanut virallisen Unesco Global Geopark -statuksen keväällä 2020. Alueen tunnettavuuden lisäämiseksi markkinointiin kaivattiin lisää käytännön-läheisiä oppeja suoraan yrittäjille. Opinnäytetyön tarkoitus on kokeilujen kautta etsiä uusia markkinoinnin keinoja, joiden avulla yritykset ja heidän asiakkaansa saadaan mukaan mark-kinoimaan Geopark-aluetta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy kokeilevaan kulttuuriin kehittämistapana ja sen alakäsitteisiin kokeileva kehittäminen, yhteiskehittäminen sekä avoin innovointi. Tutkimusme-netelmänä käytettiin netnografiaa, tehden sosiaaliseen mediaan liittyvää havainnointia sekä käyttäen määrällistä ja laadullista sisällönanalyysia.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiiristen havaintojen tuloksena opinnäytetyössä pyritään ke-hittämään alueen markkinointia ja soveltamaan kokeilevaa kehittämistä käytäntöön esimerk-kien avulla. Opinnäytetyössä ilmenee ongelmanasetteluna markkinointi ja ratkaisuna siihen löytyvät kokeilukulttuurin työkalut. Opinnäytetyössä käsitellään todellisia kehittämistoimenpi-teitä, joita voidaan toteuttaa työelämälähtöisesti. Tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta arvi-oidaan sekä ennustetaan osana opinnäytetyön tuloksellisuutta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys liittyy kokeilevaan kulttuuriin kehittämistapana ja sen alakäsitteisiin kokeileva kehittäminen, yhteiskehittäminen sekä avoin innovointi. Tutkimusme-netelmänä käytettiin netnografiaa, tehden sosiaaliseen mediaan liittyvää havainnointia sekä käyttäen määrällistä ja laadullista sisällönanalyysia.
Teoreettisen viitekehyksen ja empiiristen havaintojen tuloksena opinnäytetyössä pyritään ke-hittämään alueen markkinointia ja soveltamaan kokeilevaa kehittämistä käytäntöön esimerk-kien avulla. Opinnäytetyössä ilmenee ongelmanasetteluna markkinointi ja ratkaisuna siihen löytyvät kokeilukulttuurin työkalut. Opinnäytetyössä käsitellään todellisia kehittämistoimenpi-teitä, joita voidaan toteuttaa työelämälähtöisesti. Tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta arvi-oidaan sekä ennustetaan osana opinnäytetyön tuloksellisuutta.