Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveydenhuollon ammattilaisten kokemukset ja koulutustarpeet etävastaanottotoiminnan kehittämisessä

Kärki, Tuija; Sassi, Katja (2021)

 
Avaa tiedosto
Karki_Tuija, Sassi_Katja.pdf (538.2Kt)
Lataukset: 


Kärki, Tuija
Sassi, Katja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112579
Tiivistelmä
Etävastaanotot ovat viime aikoina yleistyneet. Etävastaanotto voi olla reaaliajassa tapahtuvaa hoidontarpeen arviointia, chatti palveluita tai videovastaanottoa. Kaikkia asioita ei kuitenkaan voida hoitaa etävastaanotolla ja tärkeä osa laadukasta etävastaanottotoimintaa on ohjata potilas tarvittaessa tavalliselle vastaanottokäynnille. Etävastaanotto palveluiden saaminen osaksi asia-kaslähtöisiä palvelupolkuja vaatii toimintatapojen muutoksia. Tämä opinnäytetyö on tutkimuksel-linen kehittämistyö etävastaanottotoiminnan kokemuksista ja koulutustarpeista terveydenhuollon henkilökunnan näkökulmasta. Työn aihe muotoutui yhdessä Lapin keskussairaalan edustajien kanssa. Tämän työn tekijöillä itsellään oli kiinnostus terveydenhuollon digitalisaation kehittämi-seen ja siihen, miten terveydenhuollon ammattilaisia hyödynnetään digitaalisten palveluratkaisu-jen kehittämisessä.

Tutkimusosion tarkoituksena oli kuvailla etävastaanoton toimintamallin kehittämisessä ja käyt-töönotossa huomioitavia asioita tutkimus- ja kirjallisuuslähteiden perusteella. Tavoitteena oli saada tietoa terveydenhuollon ammattilaisten etävastaanoton toiminnan kokemuksista sekä tunnistaa terveydenhuollon ammattilaisten koulutus-, osaamis- ja kehittämistarpeet siirryttäessä etävastaanottotyöhön. Tutkimusosio toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti.

Kehittämisvaiheen tavoitteena oli saada tietoa etävastaanoton toiminnan ajatuksista-, -koulutustarpeista ja kehittämisideoista sairaanhoitajien näkökulmasta ja siten luoda hyvät lähtö-kohdat laadukkaalle ja asiakaslähtöiselle etäpalvelulle. Kehittämisvaihe toteutettiin kyselynä Lapin keskussairaalan sairaanhoitajille. Kysely luotiin Padlet alustalle, johon sairaanhoitajat sai-vat vastata kolmeen kysymykseen anonyymisti.

Tuloksista nousi esille terveydenhuollon ammattilaisten koulutustarpeet ja riittävä aika perehtyä etävastaanoton toimintaan. Sovellusten käytettävyys ja tietoturva osaaminen olivat myös tärke-ässä roolissa. Toivottiin, että mahdollisuuksien mukaan olisi yksi toimiva, helppokäyttöinen ja sähköisten järjestelmien kanssa yhteensopiva sovellus. Sovelluksen käytettävyyden toivottiin tukevan myös asiakkaiden tarpeita. Terveydenhuollon ammattilaisten kokemusten mukaan etä-vastaanoton avulla voidaan sujuvoittaa terveydenhuollon ammattilaisten työtä matka-ajan sääs-tymisillä ja mahdollisuutena tehdä työtä ajasta ja paikasta riippumatta. Tärkeää olisi, että ne terveydenhuollon ammattilaiset, jotka ovat etävastaanottotoiminnan loppukäyttäjiä, olisivat heti alusta alkaen mukana suunnittelemassa uutta toimintamallia, jolloin myös kynnys käyttää etä-vastaanottoa olisi helpompaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste