Epilepsiaa sairastavan lapsen ja perheen kokemuksia epilepsiasta ja sen vaikutukset arkeen : Oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Hagman, Katariina (2021)
Hagman, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112606
Tiivistelmä
Epilepsiaan sairastuminen aiheuttaa lapselle sekä koko perheelle uusia rutiineja ja tuo pintaan monenlaisia tunteita. Tässä opinnäytetyössä keskitytään lapsen epilepsian tuomiin kokemuksiin lapsiperheissä ja epilepsian vaikutukset arkeen. Aihe valikoitui opiskelijan mielenkiinnon mukaan. Toimeksiantajana toimi Oulun Ammattikorkeakoulu.
Projektin tavoitteena oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva luotettava ja ajantasainen itseopiskelumateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille Microsoft PowerPoint-diaesityksen muodossa. Diaesitykseen päädyttiin toimeksiantajan ehdotuksesta ja sen toteuttamisen helppouden vuoksi.
Aineistoa kerättiin alan tutkimusartikkeleista ja kirjoista. Aineiston pohjalta tehtiin audiovisuaalinen diaesitys, johon nauhoitettiin puhetta. Palautetta materiaalista kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoilta Webropol 3.0 Kysely- ja analyysityökalulla. Materiaalissa käydään läpi lapsen epilepsian oireet, diagnoosin tekeminen ja hoito. Käsitellään myös yleisesti sairauden vaikutus lapseen, lapsen ymmärrys sairaudesta ja lapsen kehitysvaiheet. Kuvataan, miten lapsen siirtymien aikuisten neurologille tapahtuu. Lopuksi käydään läpi epilepsiaa sairastavan lapsen, sisaren ja vanhemman kokemukset epilepsiasta sekä epilepsian vaikutukset arkeen.
Palautetta saatiin seitsemältä opiskelijalta. Rakentavaa palautetta annettiin kuvien laillisesta käytöstä, puhetemposta, tekstin ja äänitteen yhteen sopimattomuudesta, äänen toimimattomuudesta ja toive epilepsialääkityksestä kertovasta osiosta. Käytettyjen kuvien laillisuus tarkistettiin ja pari kuvaa vaihdettiin, koska niitä ei voinut käyttää kaupallisesti. Pari diasarjaa nauhoitettiin uudelleen nopeammalla puhetempolla. Tekstiä muutettiin osittain samaan järjestykseen kuin nauhoitteessa. Äänen toimimattomuudesta ei tullut muilta opiskelijoilta palautetta, joten oletus on, että tämä on vain yksittäistapaus ja palautteen antaja olikin saanut puheen myöhemmin toimimaan. Yhteen diaan lisättiin hyperlinkki lapsen epilepsialääkityksestä palautteen perusteella. Palautteessa kehuttiin diaesityksen värivalintaa, selkeyttä ja videota esityksen yhteydessä.
Diaesitys todettiin soveltuvaksi itseopiskeluun ja täyttävän sille asetetut tavoitteet. Materiaalia voidaan hyödyntää itseopiskelussa, lisäämään opiskelijan tietoa perheen kokemuksista epilepsiasta ja vaikutuksista arkeen. Siitä hyötyvät eniten lasten hoitotyöhön suuntautuvat opiskelijat. He voivat soveltaa tietoa harjoittelupaikoissa sekä lopulta työelämässä. Opettajat voivat tulevaisuudessa ajantasaistaa diaesitystä. Samasta aiheesta voidaan tehdä myös laadullinen kyselytutkimus, sillä suurin osa materiaalista on ulkomailla tehdyistä tutkimuksista.
Projektin tavoitteena oli tuottaa tutkittuun tietoon perustuva luotettava ja ajantasainen itseopiskelumateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille Microsoft PowerPoint-diaesityksen muodossa. Diaesitykseen päädyttiin toimeksiantajan ehdotuksesta ja sen toteuttamisen helppouden vuoksi.
Aineistoa kerättiin alan tutkimusartikkeleista ja kirjoista. Aineiston pohjalta tehtiin audiovisuaalinen diaesitys, johon nauhoitettiin puhetta. Palautetta materiaalista kerättiin sairaanhoitajaopiskelijoilta Webropol 3.0 Kysely- ja analyysityökalulla. Materiaalissa käydään läpi lapsen epilepsian oireet, diagnoosin tekeminen ja hoito. Käsitellään myös yleisesti sairauden vaikutus lapseen, lapsen ymmärrys sairaudesta ja lapsen kehitysvaiheet. Kuvataan, miten lapsen siirtymien aikuisten neurologille tapahtuu. Lopuksi käydään läpi epilepsiaa sairastavan lapsen, sisaren ja vanhemman kokemukset epilepsiasta sekä epilepsian vaikutukset arkeen.
Palautetta saatiin seitsemältä opiskelijalta. Rakentavaa palautetta annettiin kuvien laillisesta käytöstä, puhetemposta, tekstin ja äänitteen yhteen sopimattomuudesta, äänen toimimattomuudesta ja toive epilepsialääkityksestä kertovasta osiosta. Käytettyjen kuvien laillisuus tarkistettiin ja pari kuvaa vaihdettiin, koska niitä ei voinut käyttää kaupallisesti. Pari diasarjaa nauhoitettiin uudelleen nopeammalla puhetempolla. Tekstiä muutettiin osittain samaan järjestykseen kuin nauhoitteessa. Äänen toimimattomuudesta ei tullut muilta opiskelijoilta palautetta, joten oletus on, että tämä on vain yksittäistapaus ja palautteen antaja olikin saanut puheen myöhemmin toimimaan. Yhteen diaan lisättiin hyperlinkki lapsen epilepsialääkityksestä palautteen perusteella. Palautteessa kehuttiin diaesityksen värivalintaa, selkeyttä ja videota esityksen yhteydessä.
Diaesitys todettiin soveltuvaksi itseopiskeluun ja täyttävän sille asetetut tavoitteet. Materiaalia voidaan hyödyntää itseopiskelussa, lisäämään opiskelijan tietoa perheen kokemuksista epilepsiasta ja vaikutuksista arkeen. Siitä hyötyvät eniten lasten hoitotyöhön suuntautuvat opiskelijat. He voivat soveltaa tietoa harjoittelupaikoissa sekä lopulta työelämässä. Opettajat voivat tulevaisuudessa ajantasaistaa diaesitystä. Samasta aiheesta voidaan tehdä myös laadullinen kyselytutkimus, sillä suurin osa materiaalista on ulkomailla tehdyistä tutkimuksista.