Metsäasiantuntijan sitoutuminen yksityismetsien asiakkuuden hoidon toimintatapaan
Alatervo, Mari (2021)
Alatervo, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112640
Tiivistelmä
Työn taustalla oli toimeksiantajana olevan yrityksen tarve selvittää toimintatapaohjeistuksen käytön asettumista metsäasiantuntijoiden jokapäiväiseen työhön. Samalla oli tarkoitus selvittää työntekijöiden sitoutuminen toimintatapaan.
Tutkimus toteutettiin tekemällä internet-pohjainen kysely, jossa oli kysymyksiä viidestä eri aihealueesta toimintatapaan liittyen. Kysymykset olivat pääosin määrällisiä strukturoituja kysymyksiä ja osa laadullisia kysymyksiä, joihin toivottiin vastausta kirjallisesti.
Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 50,8 prosenttia. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-taulukko-ohjelmalla, jossa määrälliset kysymykset analysoitiin vertailemalla kysymysten välisiä vastauksia sekä keskiarvoja ja prosenttimääriä. Analysointia tehtiin myös korrelaatioin, ristiintaulukoinnilla ja testattiin tilastollisesti Khiin neliö -testillä. Laadulliset vastaukset käsiteltiin jaottelemalla ne aihealueittain ja siten kartoittamalla merkitsevimmät vastaukset. Laadulliset vastaukset antoivat lisätietoa määrällisiin kysymyksiin ja tietoa vastausten takana oleviin taustoihin.
Toimeksiantajan työntekijät osoittivat tutkimuksessa olevansa jokseenkin sitoutuneita toimintatapaan. Sitoutuminen työhön ja organisaatioon on vahvemmalla perustalla. Heille onnistuneet asiakastapaamiset merkitsevät huomattavaa sisäistä motivaation lähdettä ja siten ne koetaan hyvin tärkeäksi osa-alueeksi työtä. Työntekijät toivat kyselyssä ilmi, että haluavat jatkossa vaikuttaa enemmän oman työpäivänsä sisältöön, joka vaikuttaa positiivisesti työmotivaatioon. Vastaajilta saatiin paljon hyviä kehitysehdotuksia, joita toimeksiantajan toivotaan toteuttavan.
Tutkimus toteutettiin tekemällä internet-pohjainen kysely, jossa oli kysymyksiä viidestä eri aihealueesta toimintatapaan liittyen. Kysymykset olivat pääosin määrällisiä strukturoituja kysymyksiä ja osa laadullisia kysymyksiä, joihin toivottiin vastausta kirjallisesti.
Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 50,8 prosenttia. Saatu tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-taulukko-ohjelmalla, jossa määrälliset kysymykset analysoitiin vertailemalla kysymysten välisiä vastauksia sekä keskiarvoja ja prosenttimääriä. Analysointia tehtiin myös korrelaatioin, ristiintaulukoinnilla ja testattiin tilastollisesti Khiin neliö -testillä. Laadulliset vastaukset käsiteltiin jaottelemalla ne aihealueittain ja siten kartoittamalla merkitsevimmät vastaukset. Laadulliset vastaukset antoivat lisätietoa määrällisiin kysymyksiin ja tietoa vastausten takana oleviin taustoihin.
Toimeksiantajan työntekijät osoittivat tutkimuksessa olevansa jokseenkin sitoutuneita toimintatapaan. Sitoutuminen työhön ja organisaatioon on vahvemmalla perustalla. Heille onnistuneet asiakastapaamiset merkitsevät huomattavaa sisäistä motivaation lähdettä ja siten ne koetaan hyvin tärkeäksi osa-alueeksi työtä. Työntekijät toivat kyselyssä ilmi, että haluavat jatkossa vaikuttaa enemmän oman työpäivänsä sisältöön, joka vaikuttaa positiivisesti työmotivaatioon. Vastaajilta saatiin paljon hyviä kehitysehdotuksia, joita toimeksiantajan toivotaan toteuttavan.