Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Torque Vectoring Development for Formula Student Vehicle

Semenuk, Matti (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.054Mt)
Lataukset: 


Semenuk, Matti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112603
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella torque vectoring- ja vetoluistonestojärjestelmä Metropolia Motorsportin tulevaan nelivetosähköautoon. Näiden järjestelmien tehtävänä on avustaa kuljettajaa ajoneuvon hallinnassa ja ohjauksessa. Koska kyseessä on kilpa-auto, tarkoituksena oli myös parantaa kierrosaikaa, jolla ajoneuvosta saataisiin kilpailukykyisempi. Tämä työ aloitettiin tutkimalla torque vectoringin ja vetoluistoneston eri toteutustapoja ja niihin liittyviä ohjausjärjestelmiä. MATLAB Simulink -ohjelmointiympäristöön kehitettiin seitsemän vapausasteen ajoneuvomalli, jolla ohjausjärjestelmiä voitaisiin kehittää ja testata simuloinneissa. Varsinainen ohjausjärjestelmän suunnittelu tehtiin MATLAB Simulink -ohjelmointiympäristössä. PID-säätimen säätämistä varten kehitettiin myös tila-avaruusmalli, jolla PID-säätimen parametreja voidaan säätää. Vetoluistoeston järjestelmää varten kehitettiin myös sumeaan logiikkaan perustuva säädin, joka rajoittaa pyörien luistoa kiihdytys- tai alhaisen pidon tilanteissa. Järjestelmien testaaminen ja ajoneuvon simulointi tapahtui MATLAB Simulink -ohjelmointiympäristössä sekä IPG Carmaker -simulointiympäristössä. Pyörien rengasvoimien simuloinneissa käytettiin Pacejkan kehittämää Magic Formula -rengasmallia. Torque vectoring -järjestelmää simuloitiin askelvasteena sekä Autocross testissä. Vetoluistonestoa simuloitiin kiihdytystilanteessa, joka vastaa kilpailun Acceleration-osiota. Näiden testien tulokset esitellään työssä. Työn tuloksena saatiin toimiva torque vectoring- ja vetoluistonestojärjestelmä, joka paransi kierrosaikaa simuloinneissa. Tulosten pohjalta esitettiin myös parannusehdotuksia jatkokehitystä varten.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste