Työn, opintojen ja vapaa-ajan tasapaino : Tradenomiopiskelijoiden näkökulma
Avonius, Heidi (2021)
Avonius, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten tradenomiopiskelijat onnistuvat yhdistämään työt, opinnot ja vapaa-ajan sekä säilyttämään tasapainon niiden välillä. Opinnäytetyössä selvitettiin tekijöitä, jotka vaikuttavat tähän tasapainon säilymiseen.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen työ, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön viitekehys käsitteli hyvinvointia, jossa kiinnitettiin huomiota erityisesti työhyvinvointiin ja opiskeluhyvinvointiin. Viitekehys piti sisällään ihmisen voimavarat, työ- ja opiskelukyvyn, onnistumisen kokemukset, palautumisen sekä työpaikan tuen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistonhankintana kyselyä. Sähköinen kysely kohdistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille. Kysely selvitti, kuinka paljon opiskelijat työskentelevät opintojen ohella ja jääkö heille töiden ja opiskelun jälkeen riittävästi aikaa palautumiseen. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia yleisesti motivaatiosta, ajanhallinnasta ja jaksamisesta sekä opetuksen ja ohjauksen saamisesta. Vastauksia kyselyyn tuli 80.
Opinnäytetyössä selvisi, että opiskelijat kokevat niin töistä kuin opinnoista stressiä, mutta samalla he saavat motivaatiota ja onnistumisen kokemuksia molemmista. Työt ja opinnot koettiin joustaviksi ja työpaikan tuki koettiin hieman paremmaksi koululta saatuun tukeen verrattuna. Työssä jaksaminen oli hyvää, mutta opiskelussa jaksamisessa esiintyi molempia ääripäitä. Työ- ja kouluasiat pyörivät useimmilla opiskelijoilla mielessä, ja vapaa-ajasta koettiin, että joudutaan luopumaan niin töiden kuin opintojen vuoksi varsin usein. Kuitenkin vapaa-ajalla opiskelijat ehtivät palautumaan tarpeeksi, ja he käyttivät erilaisia rentoutumisen keinoja. Yleisesti opiskelijat olivat tyytyväisiä omaan elämäänsä.
Tuloksista voitiin päätellä, että kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat työskentelyn tuovan enemmän iloa kuin vievän. Pienellä osalla vastaajista työkuorma ja voimavarat eivät kuitenkaan ole tasapainossa, mutta työuupumusta ei havaittu. Osa opiskelijoista koki jäävänsä opintojen kanssa yksin. Kuitenkin opiskelijat onnistuivat ajanhallinnan avulla säilyttämään tasapainon. Suurimmalla osalla opiskelijoista työn, opintojen ja vapaa-ajan tasapaino onnistui.
Opinnäytetyö oli tutkimustyyppinen työ, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön viitekehys käsitteli hyvinvointia, jossa kiinnitettiin huomiota erityisesti työhyvinvointiin ja opiskeluhyvinvointiin. Viitekehys piti sisällään ihmisen voimavarat, työ- ja opiskelukyvyn, onnistumisen kokemukset, palautumisen sekä työpaikan tuen.
Opinnäytetyössä käytettiin aineistonhankintana kyselyä. Sähköinen kysely kohdistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille. Kysely selvitti, kuinka paljon opiskelijat työskentelevät opintojen ohella ja jääkö heille töiden ja opiskelun jälkeen riittävästi aikaa palautumiseen. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia yleisesti motivaatiosta, ajanhallinnasta ja jaksamisesta sekä opetuksen ja ohjauksen saamisesta. Vastauksia kyselyyn tuli 80.
Opinnäytetyössä selvisi, että opiskelijat kokevat niin töistä kuin opinnoista stressiä, mutta samalla he saavat motivaatiota ja onnistumisen kokemuksia molemmista. Työt ja opinnot koettiin joustaviksi ja työpaikan tuki koettiin hieman paremmaksi koululta saatuun tukeen verrattuna. Työssä jaksaminen oli hyvää, mutta opiskelussa jaksamisessa esiintyi molempia ääripäitä. Työ- ja kouluasiat pyörivät useimmilla opiskelijoilla mielessä, ja vapaa-ajasta koettiin, että joudutaan luopumaan niin töiden kuin opintojen vuoksi varsin usein. Kuitenkin vapaa-ajalla opiskelijat ehtivät palautumaan tarpeeksi, ja he käyttivät erilaisia rentoutumisen keinoja. Yleisesti opiskelijat olivat tyytyväisiä omaan elämäänsä.
Tuloksista voitiin päätellä, että kyselyyn vastanneet opiskelijat kokivat työskentelyn tuovan enemmän iloa kuin vievän. Pienellä osalla vastaajista työkuorma ja voimavarat eivät kuitenkaan ole tasapainossa, mutta työuupumusta ei havaittu. Osa opiskelijoista koki jäävänsä opintojen kanssa yksin. Kuitenkin opiskelijat onnistuivat ajanhallinnan avulla säilyttämään tasapainon. Suurimmalla osalla opiskelijoista työn, opintojen ja vapaa-ajan tasapaino onnistui.