Kunnossapitojärjestelmän mobiilikäytön edistäminen
Bäckman, Timo (2021)
Bäckman, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112722
Tiivistelmä
Toimiva kunnossapito tarvitsee kunnossapitojärjestelmän. Kunnossapitojärjestelmän tehokkaan toimivuuden edellytyksenä ovat käyttäjät, jotka syöttävät informaatiota järjestelmään. Vikatöiden luominen kunnossapitojärjestelmään käyttöorganisaation tekemänä on koettu työlääksi.
Tässä työssä käydään läpi mobiilin kunnossapitojärjestelmän tuomia hyötyjä ja heikkouksia. Työn aikana on haastateltu käyttäjiä ja tarkasteltu kaikkien tehtyjen vikatöiden suhdetta mobiilisti ja Arttu-kunnossapitojärjestelmällä tehtyjen vikatöiden välillä. Aikavälillä 1.3.2021 - 14.4.2021 tehtiin yhteensä 2 290 vikatyötä, joista mobiilijärjestelmällä tehtiin 28 kappaletta.
Mobiilin kunnossapitojärjestelmän edut tulevat esiin silloin, kun käyttäjät tekevät samaa huoltokierrosta samalla työpaikalla. Tällöin laitteissa on nähtävillä QR-koodi, jolloin vikatyö saadaan kohdistettua suoraan oikeaan kohteeseen. QR-koodin puuttuessa on mobiilijärjestelmästä todella työlästä hakea oikea laitepaikka, joten vikatyö jää helposti tekemättä. Mobiilijärjestelmän toimivuus on heikkoa, mikäli käyttäjä ei käytä ohjelmaa säännöllisesti.
Pienellä kehitystyöllä mobiilijärjestelmän käytettävyyttä voidaan parantaa. Erilaisilla tarkastus- ja kuittauslistoilla voidaan parantaa työturvallisuuteen liittyviä seikkoja. Tällä hetkellä mobiili järjestelmä toimii ja antaa hyötyä rajatulla käyttäjäkunnalla. Edellä mainituilla kehitys kohteilla käyttäjien määrää voidaan saada suuremmaksi.
Tässä työssä käydään läpi mobiilin kunnossapitojärjestelmän tuomia hyötyjä ja heikkouksia. Työn aikana on haastateltu käyttäjiä ja tarkasteltu kaikkien tehtyjen vikatöiden suhdetta mobiilisti ja Arttu-kunnossapitojärjestelmällä tehtyjen vikatöiden välillä. Aikavälillä 1.3.2021 - 14.4.2021 tehtiin yhteensä 2 290 vikatyötä, joista mobiilijärjestelmällä tehtiin 28 kappaletta.
Mobiilin kunnossapitojärjestelmän edut tulevat esiin silloin, kun käyttäjät tekevät samaa huoltokierrosta samalla työpaikalla. Tällöin laitteissa on nähtävillä QR-koodi, jolloin vikatyö saadaan kohdistettua suoraan oikeaan kohteeseen. QR-koodin puuttuessa on mobiilijärjestelmästä todella työlästä hakea oikea laitepaikka, joten vikatyö jää helposti tekemättä. Mobiilijärjestelmän toimivuus on heikkoa, mikäli käyttäjä ei käytä ohjelmaa säännöllisesti.
Pienellä kehitystyöllä mobiilijärjestelmän käytettävyyttä voidaan parantaa. Erilaisilla tarkastus- ja kuittauslistoilla voidaan parantaa työturvallisuuteen liittyviä seikkoja. Tällä hetkellä mobiili järjestelmä toimii ja antaa hyötyä rajatulla käyttäjäkunnalla. Edellä mainituilla kehitys kohteilla käyttäjien määrää voidaan saada suuremmaksi.