Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työpajat musiikkipedagogin työllistymiskeinona : Pop-jazz-musiikkipedagogin AMK-koulutuksen hyödyntäminen kahden asiakaslähtöisen työpajan suunnittelussa.

Kangas, Jeremia (2021)

 
Avaa tiedosto
Kangas_Jeremia.pdf (949.8Kt)
Lataukset: 


Kangas, Jeremia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112867
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään ammattikorkeakoulusta valmistuvan musiikkipedagogin yleistä työllistymistilannetta sekä opintojen antamaa taitotietopohjaa. Näihin tietoihin nojaten tutkin opintojen soveltuvuutta musiikkityöpajojen opintosuunnitelmien laatimiseen ja toteutukseen. Opinnäytteeni tutkii myös Suomen työpajatoimintaa yleistasolla sekä osoittaa käytännön esimerkkien kautta sen tarjoamia musiikkipedagogin työllistymismahdollisuuksia. Opinnäytteen projektityöosuus koostuu kahden asiakaslähtöisen musiikkityöpajan opetussuunnitelmien laatimisesta, joissa sovellan opinnoista saamiani pedagogisia ja yleismusikaalisia valmiuksia.

Ammattikorkeakoulun musiikkipedagogin opinnot tarjoavat laajan taitotietopohjan pedagogisiin teorioihin sekä niiden didaktisiin sovelluksiin käytännön opetustilanteissa. Opintojen aikana opiskellaan myös oman pää- ja sivuinstrumenttien hallintaa sekä yleisesti musiikin kokonaiskuvan hahmottamista teorian, historian ja säveltapailun kautta. Musiikkipedagogin ammattikorkeakoulutus antaa pedagogisilla tiedoilla, musiikin yleistuntemuksella sekä käytännön soittotaidoilla loistavat lähtökohdat työpajatoiminnalle.

Työpajat pyrkivät toiminnallaan kasvattamaan valmentujan mahdollisuuksia edetä työ- ja opiskeluelämässä sekä välillisesti positiivisten kokemusten kautta nostamaan valmentujan itsetuntoa, sosiaalista uskallusta ja yleisesti elämänhallintataitoja. Musiikki tarjoaa työpajatoimintaan valtavasti sisältöä, jota voi tuotteistaa ja myydä laajasti julkisella sekä yksityisellä sektorilla.

Työpajojen suunnittelua ja toteutusta avataan aluksi asiakkaan toiveiden, arvojen ja opetettavan ryhmän taustatietojen lähtökohdista. Tämän jälkeen avaan opetussuunnitelman työstämisvaihetta ja siihen liittyviä pedagogisia arvoja. Lopuksi referoin, kuinka työpajan käytännön toteutus onnistui. Opinnäytteen toista työpajaa ei voitu toteuttaa Covid-19-pandemian aiheuttamien kokoontumisrajoitusten vuoksi.

Lopuksi pohdin työelämän muutoksen vaikutusta työpajakulttuuriin sekä sen kehitysmahdollisuuksia sekä koulu- että työmaailman näkökulmasta. Tarkastelen myös opinnäytetyön vaikuttavuutta omaan pedagogiseen itsetuntooni sekä saamani koulutuksen merkityksellisyyteen ja arvokkuuteen.
 
This thesis is a project work, which aimed to produce and execute two separate music workshops. The thesis’s themes are about music pedagogue’s overall work situation in Finland and how culture workshops all in all could be beneficial to expand the work field of music pedagogue. The thesis also opens educational content of music pedagogue’s studies in university of applied sciences, and how these are implemented in teaching plans of music workshops.
Workshop culture in Finland aim to expand attendant’s possibilities to advance in his or her work or studying career. This aim is executed by achieving positive experiences towards learning and doing, which grows one’s self esteem, social adaptation and life management skills altogether. Music offers loads of tools and content for cultural workshops. Music pedagogy studies in University of applied science gives great deal of knowhow through pedagogic skills, over all music under- standing and in instrument playing abilities to produce and work with cultural workshops.
The thesis author opens his style to produce and implement music workshops on a step by step basis. That includes communication with client to understand their values and to collect background information about the group that is going to be taught. When that has been clarified, the thesis author opens his procedure of producing a teaching plans and how his teaching values are included in them. After that the author refers how the workshops went on a teaching situation, what worked and what not. Covid-19 pandemic effected in the thesis in a way, that second planned workshop of the thesis was not been able to executed because of lockdowns in Finland.
Finally, the thesis discusses about how work life’s big picture’s change is going to effect on Finnish workshop culture and how to develop it both on school and working field. The thesis author also thinks back how this thesis has influenced to his own pedagogical self-esteem and how did it shape the relevance of all the schooling and information that the author got from this degree.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste