Työilmapiirin kehittäminen kasvuyrityksessä Case: Yritys X
Kapela, Jimi (2021)
Kapela, Jimi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060112973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060112973
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutki työilmapiirin tasoa Case-yrityksessä ja antoi yritykseen eväät ilmapiirin kehittämiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kohdeyritykselle informaatiota työilmapiirin tasosta ja luoda sen myötä pohja kehittämistoimille. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusta, mutta se sisälsi myös piirteitä kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Yritys X toimii puunjalostuksen ja rakentamisen parissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työilmapiiriä, työhyvinvointia, kasvuyritystä, muutosta ja esimiestyöskentelyä. Teorian lähteinä käytettiin tieteelisiä kirjallisia julkaisuja ja tutkimuksia. Tutkimuksen kysymykset suunniteltiin tukemaan teoreettista viitekehystä. Tutkimus toteutettiin anonyymisti Microsoft Forms-kyselytyökalulla. Siihen vastasi kaikki yrityksen työntekijät lukuun ottamatta toimitusjohtajaa ja kehitysjohtajaa. Kyselylomake sisälsi kvantitatiivisia kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot ja lisäksi avoimia kysymyksiä, joihin yrityksen työntekijät vastasivat omin sanoin.
Tutkimustulokset tukivat pääosin teoriaa. Yrityksen selkeä kehittämisen kohde on sisäinen viestintä ja muutosviestintä, mikä on hyvin yleinen asia muissakin yrityksissä. Yrityksen selkeitä vahvuuksia oli mm. työmotivaatio, kehittymishaluisuus, esimiehen kanssa toimeen tuleminen ja muutoksen kokeminen hyväksi asiaksi. Johtopäätöksissä toin esiin, miten Yritys X voi kehittää ilmapiiriään.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin työilmapiiriä, työhyvinvointia, kasvuyritystä, muutosta ja esimiestyöskentelyä. Teorian lähteinä käytettiin tieteelisiä kirjallisia julkaisuja ja tutkimuksia. Tutkimuksen kysymykset suunniteltiin tukemaan teoreettista viitekehystä. Tutkimus toteutettiin anonyymisti Microsoft Forms-kyselytyökalulla. Siihen vastasi kaikki yrityksen työntekijät lukuun ottamatta toimitusjohtajaa ja kehitysjohtajaa. Kyselylomake sisälsi kvantitatiivisia kysymyksiä, joissa oli valmiit vastausvaihtoehdot ja lisäksi avoimia kysymyksiä, joihin yrityksen työntekijät vastasivat omin sanoin.
Tutkimustulokset tukivat pääosin teoriaa. Yrityksen selkeä kehittämisen kohde on sisäinen viestintä ja muutosviestintä, mikä on hyvin yleinen asia muissakin yrityksissä. Yrityksen selkeitä vahvuuksia oli mm. työmotivaatio, kehittymishaluisuus, esimiehen kanssa toimeen tuleminen ja muutoksen kokeminen hyväksi asiaksi. Johtopäätöksissä toin esiin, miten Yritys X voi kehittää ilmapiiriään.