Laadun käsite rakennushankkeessa
Ranki, Antti (2021)
Ranki, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rakentamisen laatu. Työn tavoitteena oli selvittää rakentamisen laadun erityisesti talotekniikan näkökulmasta. Talotekniikan laatua lähestyttiin laadun elementtien, erityisesti asiakaskeskeisen laadun, kautta. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena.
Työ käy läpi laadun teoriaa, rakennusprojektin eri osien vaikutusta laatuun, työmaan laadunvarmistusta, laatujohtamista, laatusuunnitelmaa lisäksi pyrittiin tutkimaan näiden vaikutusta LVI-urakointiin.
Laatuajatteluun, laadun teoriaan ja laadunvarmistukseen perehtymisen perusteella voidaan todeta, että laadukkaan prosessin kehittäminen vaatii asiakkaiden tarpeiden tuntemisen. Kuten rakentamisessa yleensä, myös taloteknisessä urakoinnissa asiakkaan tunnistaminen on vaikeaa. Tärkeintä on tunnistaa lopulliset asiakkaat.
Rakennustyömailla on perinteisesti sääntöorientoitunut organisaatiokulttuuri ja valmistuskeskeinen laatukäsitys Tällainen organisaatiokulttuuri antaa mahdollisuuden ainoastaan tuotantoa valvovien ja ohjaavien laatutyökalujen käyttämiseen. Erityyppisten laatutyökalujen käyttö vaatii erilaisen organisaatiokulttuurin luomista.
Työn avulla voidaan arvioida erilaisten laatu- ja kilpailustrategioiden soveltuvuutta LVI-urakointiin. Laadulla kilpaillessa yleiset laatuvaatimukset ja urakkasopimuksen mukainen työsuoritus voidaan ymmärtää laadun minimitasoksi. Laadukasta rakentamista ei voida kehittää huomiomatta asiakkaan tarpeita.
Yrityksen kilpailukyky riippuu sen ydinprosessien laadusta. Monissa urakkamuodoissa voidaan hinnan lisäksi kilpailla vain sillä, miten oma prosessin nivoutuu asiakkaan tuotantoprosessiin. Yrityksen kannattaa keskittyä sellaisiin urakkamuotoihin, joissa niistä laadun osa-alueista, jotka ovat sen vahvuuksia, on eniten hyötyä asiakkaalle.
Työ käy läpi laadun teoriaa, rakennusprojektin eri osien vaikutusta laatuun, työmaan laadunvarmistusta, laatujohtamista, laatusuunnitelmaa lisäksi pyrittiin tutkimaan näiden vaikutusta LVI-urakointiin.
Laatuajatteluun, laadun teoriaan ja laadunvarmistukseen perehtymisen perusteella voidaan todeta, että laadukkaan prosessin kehittäminen vaatii asiakkaiden tarpeiden tuntemisen. Kuten rakentamisessa yleensä, myös taloteknisessä urakoinnissa asiakkaan tunnistaminen on vaikeaa. Tärkeintä on tunnistaa lopulliset asiakkaat.
Rakennustyömailla on perinteisesti sääntöorientoitunut organisaatiokulttuuri ja valmistuskeskeinen laatukäsitys Tällainen organisaatiokulttuuri antaa mahdollisuuden ainoastaan tuotantoa valvovien ja ohjaavien laatutyökalujen käyttämiseen. Erityyppisten laatutyökalujen käyttö vaatii erilaisen organisaatiokulttuurin luomista.
Työn avulla voidaan arvioida erilaisten laatu- ja kilpailustrategioiden soveltuvuutta LVI-urakointiin. Laadulla kilpaillessa yleiset laatuvaatimukset ja urakkasopimuksen mukainen työsuoritus voidaan ymmärtää laadun minimitasoksi. Laadukasta rakentamista ei voida kehittää huomiomatta asiakkaan tarpeita.
Yrityksen kilpailukyky riippuu sen ydinprosessien laadusta. Monissa urakkamuodoissa voidaan hinnan lisäksi kilpailla vain sillä, miten oma prosessin nivoutuu asiakkaan tuotantoprosessiin. Yrityksen kannattaa keskittyä sellaisiin urakkamuotoihin, joissa niistä laadun osa-alueista, jotka ovat sen vahvuuksia, on eniten hyötyä asiakkaalle.