Opintosuoritusten seurantajärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto ammatillisessa koulutuksessa
Vesterinen, Sampo (2021)
Vesterinen, Sampo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112811
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan reaaliaikaisen oppimisen hallintajärjestelmän käyttöönottoprojektia oppilaitosympäristössä. Tavoitteena on selvittää käyttöönottoprojektiin osallistuneiden henkilöiden kokemuksia projektin onnistumisista ja kehityskohteista. Projektiin osallistuneille henkilöille tehdyllä kyselytutkimuksella pyrittiin löytämään asioita, joita kohdeorganisaation tulisi ottaa huomioon projektinhallinnan kehittämisessä tulevaisuutta silmällä pitäen.
Opinnäytetyön aikana osallistuttiin kehittäjätiimin työhön kehittäjänä opettajan roolissa ammattiopisto Keudassa. Työssä kuvataan kehittäjätiimin roolit, toimenkuvat ja tehtävät.
Työn alussa esitellään uutta ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä ja sen tuomia uusia vaatimuksia ammatillisessa opetuksessa tapahtuvassa arviointityössä. Lisäksi työssä tarkastellaan muutosjohtamista, johtamisen, muutostyön sekä perustehtävän integroimista yhteen pohdin kirjallisuuslähteisiin tukeutuen.
Kehitystyötä kuvataan autoalan perustutkinnon näkökulmasta: millaisia haasteita ja muutoksia työn eri vaiheissa on tullut esille sekä kuinka Workseed integroidaan toimimaan yhdessä Studenta-plus -opiskelijahallintojärjestelmän kanssa.
Työhön liittyvä tutkimuksellisessa osassa selvitetään kehittäjätehtävän selkeyttä, esimiehen ja tiimin toimintaa sekä tiimin viestinnän onnistumista. Työ osoitti kehittämistyön hyvin tehtyjen aloitustoimien merkityksen koko kehittämistyölle. Keudan arvot toteutuivat kehittämistyössä hyvin tai osittain lähes kaikkien vastaajien mukaan.
Avainsanat: Muutosjohtaminen, Workseed, ammatillinen koulutus, oppimisen seuranta
Opinnäytetyön aikana osallistuttiin kehittäjätiimin työhön kehittäjänä opettajan roolissa ammattiopisto Keudassa. Työssä kuvataan kehittäjätiimin roolit, toimenkuvat ja tehtävät.
Työn alussa esitellään uutta ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä ja sen tuomia uusia vaatimuksia ammatillisessa opetuksessa tapahtuvassa arviointityössä. Lisäksi työssä tarkastellaan muutosjohtamista, johtamisen, muutostyön sekä perustehtävän integroimista yhteen pohdin kirjallisuuslähteisiin tukeutuen.
Kehitystyötä kuvataan autoalan perustutkinnon näkökulmasta: millaisia haasteita ja muutoksia työn eri vaiheissa on tullut esille sekä kuinka Workseed integroidaan toimimaan yhdessä Studenta-plus -opiskelijahallintojärjestelmän kanssa.
Työhön liittyvä tutkimuksellisessa osassa selvitetään kehittäjätehtävän selkeyttä, esimiehen ja tiimin toimintaa sekä tiimin viestinnän onnistumista. Työ osoitti kehittämistyön hyvin tehtyjen aloitustoimien merkityksen koko kehittämistyölle. Keudan arvot toteutuivat kehittämistyössä hyvin tai osittain lähes kaikkien vastaajien mukaan.
Avainsanat: Muutosjohtaminen, Workseed, ammatillinen koulutus, oppimisen seuranta