Organisaation muutos varhaiskasvatuspalveluissa
Silvennoinen, Hannele (2021)
Silvennoinen, Hannele
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112917
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää henkilöstön muutoskokemuksia sekä kuvailla henkilöstön ja esimiehen välistä yhteistyötä organisaation muutosprosessin alussa. Tuusulan kunnan palveluverkossa toteutetaan palveluiden kehittäminen vuosina 2019–2026 organisaatiomuutoksena. Keskeisiin varhaiskasvatuspalveluiden tuotantohankkeisiin liittyvät uudisrakennuksina päiväkoti Martta Wendelin ja Kirkonkylän kampus. Nämä uudet varhaiskasvatusyksiköt korvaavat Etelä-Tuusulan alueen vanhat päiväkotikiinteistöt. Hanke sisältää vakituisessa työsuhteessa olevan henkilöstön ja esimiesten uudelleen sijoittumisen. Päiväkoti Martta Wendelin aloittaa toimintansa syksyllä 2022. Alustavassa suunnitelmassa Kirkonkylän kampuksen toiminta alkaa syksyllä 2024. Kirkonkylän kampuksen varhaiskasvatuspalveluita tuotetaan sekä suomen että ruotsin kielellä.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin organisaation muutosprosessin alkuvaiheessa keväällä 2020 muodostuen näin ajankohtaiseksi katsaukseksi. Aineisto muodostui e-lomakekyselystä. Kyselyyn vastasi 16 työntekijää. Saatua aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin keinoin, joka määritteli esimiehille suunnatun teemahaastattelun sisällön. Tähän teemahaastatteluun osallistuivat päiväkoti Martta Wendelinin ja Kirkonkylän kampuksen päiväkodin esimiehet.
Keskeisinä tuloksina tässä opinnäytetyössä tuli esille henkilöstön ja esimiesten yhteinen näkemys muutoksen onnistumisen osatekijöistä. Näitä ovat yhteiset ymmärrys ja toimintatavat, yhteisöllisyys, toimiva tiedonkulku ja ratkaisukeskeisyys. Onnistuneen muutoksen tekijöinä koettiin ovat resilienssi, työyhteisön positiivinen asenne yhteiseen työnkehittämiseen sekä empaattinen esimiestyö.
Muutosprosessi on mittava kokemus organisaatiolle, yhteisölle sekä yksittäiselle työntekijälle. Henkilöstön asiantuntijuus on merkittävää kapasiteettia organisaatiolle samoin henkilöstön työhyvinvointi. Olisi mielenkiintoista tarkastella pitkittäistutkimuksen keinoin työhyvinvointiin ja johtamiseen liittyviä osatekijöitä päiväkoti Martta Wendelinissä ja Kirkonkylän kampuksessa uudenlaisen varhaiskasvatuspalveluiden jo toteutuessa pidempään. Tämä tieto muodostanee mielikuvan organisaation menestystekijöistä. Tämän opinnäytetyön ulkopuolelle jätetiin asiakasnäkökulma, joka olisi myös mielenkiintoinen tarkastelun kohde jatkossa.
Opinnäytetyöhön liittyvä kysely toteutettiin organisaation muutosprosessin alkuvaiheessa keväällä 2020 muodostuen näin ajankohtaiseksi katsaukseksi. Aineisto muodostui e-lomakekyselystä. Kyselyyn vastasi 16 työntekijää. Saatua aineistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin keinoin, joka määritteli esimiehille suunnatun teemahaastattelun sisällön. Tähän teemahaastatteluun osallistuivat päiväkoti Martta Wendelinin ja Kirkonkylän kampuksen päiväkodin esimiehet.
Keskeisinä tuloksina tässä opinnäytetyössä tuli esille henkilöstön ja esimiesten yhteinen näkemys muutoksen onnistumisen osatekijöistä. Näitä ovat yhteiset ymmärrys ja toimintatavat, yhteisöllisyys, toimiva tiedonkulku ja ratkaisukeskeisyys. Onnistuneen muutoksen tekijöinä koettiin ovat resilienssi, työyhteisön positiivinen asenne yhteiseen työnkehittämiseen sekä empaattinen esimiestyö.
Muutosprosessi on mittava kokemus organisaatiolle, yhteisölle sekä yksittäiselle työntekijälle. Henkilöstön asiantuntijuus on merkittävää kapasiteettia organisaatiolle samoin henkilöstön työhyvinvointi. Olisi mielenkiintoista tarkastella pitkittäistutkimuksen keinoin työhyvinvointiin ja johtamiseen liittyviä osatekijöitä päiväkoti Martta Wendelinissä ja Kirkonkylän kampuksessa uudenlaisen varhaiskasvatuspalveluiden jo toteutuessa pidempään. Tämä tieto muodostanee mielikuvan organisaation menestystekijöistä. Tämän opinnäytetyön ulkopuolelle jätetiin asiakasnäkökulma, joka olisi myös mielenkiintoinen tarkastelun kohde jatkossa.