Kotimaisen elokuvan digitaalinen kampanja: Facebook, Instagram ja YouTube
Järvenpää, Piia (2021)
Järvenpää, Piia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021053112877
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on kampanjadokumentti nimeltään Kotimaisen elokuvan digitaalinen kampanja. Opinnäytetyö on toteutettu elokuvalevitys- ja markkinointiyritys Nordisk Filmille. Opinnäytetyön aluksi esitellään Nordisk Film ja yrityksen historiaa, jonka jälkeen käsitellään kotimaisen elokuvan taustoja ja kotimaisen elokuvan menestymistä Suomessa sekä elokuva-alaa toimialana. Seuraavaksi tehdään katsaus kotimaisen elokuvan yleisöön tutkimuksen valossa ja esitellään elokuvan ja markkinoinnin yhteyksiä lyhyesti.
Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käsitteet ovat avattu teoreettisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyöhön on valittu sosiaalisen median kanavista Facebook, Instagram ja YouTube, koska näille kanaville yrityksessä tehdään kampanjat sisäisesti markkinointitiimissä ja näin ollen näistä on laajasti tietoa, taitoa ja kokemusta usean vuoden ajalta. Opinnäytetyö keskittyy vain maksettuun mainontaan Facebook, Instagram ja YouTube -kanavilla. Opinnäytetyöstä on rajattu pois mm. omien kanavien kautta saatu ansaittu näkyvyys, vaikuttajayhteistyöt sekä kilpailut.
Viitekehyksessä on käsitelty myös kampanjasivustoa ja evästeitä, jotka ovat tärkeä osa onnistunutta digitaalista kampanjaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään viestintää digitaalisessa markkinoinnissa, kampanjan rakentamista ja siihen liittyviä avainmittareita sekä sosiaalisen median analytiikkaa.
Kampanjadokumentti sisältää erään elokuvan digitaalisen markkinoinnin kampanjan suunnittelun, kampanjan toteutuksen ja kampanjan analysoinnin. Eli yhdessä visuaalisesti hahmotettavissa ja ymmärrettävässä kampanjadokumentissa on kaikki olennainen asia esitettynä. Nordisk Film voi hyödyntää jatkossa kampanjadokumenttia tulevien kotimaisten elokuvien digitaalisten kampanjoiden suunnitteluissa, toteutuksissa ja analyyseissa.
Digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median käsitteet ovat avattu teoreettisessa viitekehyksessä. Opinnäytetyöhön on valittu sosiaalisen median kanavista Facebook, Instagram ja YouTube, koska näille kanaville yrityksessä tehdään kampanjat sisäisesti markkinointitiimissä ja näin ollen näistä on laajasti tietoa, taitoa ja kokemusta usean vuoden ajalta. Opinnäytetyö keskittyy vain maksettuun mainontaan Facebook, Instagram ja YouTube -kanavilla. Opinnäytetyöstä on rajattu pois mm. omien kanavien kautta saatu ansaittu näkyvyys, vaikuttajayhteistyöt sekä kilpailut.
Viitekehyksessä on käsitelty myös kampanjasivustoa ja evästeitä, jotka ovat tärkeä osa onnistunutta digitaalista kampanjaa. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään viestintää digitaalisessa markkinoinnissa, kampanjan rakentamista ja siihen liittyviä avainmittareita sekä sosiaalisen median analytiikkaa.
Kampanjadokumentti sisältää erään elokuvan digitaalisen markkinoinnin kampanjan suunnittelun, kampanjan toteutuksen ja kampanjan analysoinnin. Eli yhdessä visuaalisesti hahmotettavissa ja ymmärrettävässä kampanjadokumentissa on kaikki olennainen asia esitettynä. Nordisk Film voi hyödyntää jatkossa kampanjadokumenttia tulevien kotimaisten elokuvien digitaalisten kampanjoiden suunnitteluissa, toteutuksissa ja analyyseissa.