Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

OuluBot ja tekoälyn historia

Keskitalo, Lotta (2021)

Avaa tiedosto
Keskitalo_Lotta.pdf (1.517Mt)
Lataukset: 


Keskitalo, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060112993
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Oulun kaupungin konsernihallinnon toimeksiannosta. Oulun kaupunki on ottamassa käyttöön ensimmäistä asiakaspalvelun chatbotia osana kaupunkistrategiaan perustuvaa Digitaalinen Oulu -toteuttamisohjelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ajatuksia, tuntemuksia ja näkemyksiä Oulu10-palveluiden työntekijöiltä, joiden työtehtäviin OuluBot tulisi myöhemmin vaikuttamaan. Tietoperusta koostuu Internetistä haetusta aineistosta, Oulun kaupungin toimittamista dokumenteista
ja kahdesta laadullista tutkimusta koskevasta kirjasta. Teoria taustoittaa chatbotien kehitystä alkaen 1950-luvun ensimmäisistä tekoälytutkimuksista, ja esittää chatbotien tarpeellisuuden nykyajan monikanavaisessa asiakaspalvelussa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja sen yhteydessä toteutettu puolistrukturoitu haastattelututkimus suoritettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Haastattelut tallennettiin ja haastatteluaineisto analysoitiin litteroimalla se sanasta sanaan, jonka jälkeen litteroitu haastatteluaineisto teemoiteltiin tutkimuskysymyksiä vastaaviin teemoihin. Laadullisen tutkimuksen tulosten perusteella haastateltavat näkivät OuluBotissa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. OuluBot ei ollut vielä haastattelututkimuksen aikoihin tuotantokäytössä, joten tulokset perustuvat ennakko-odotuksiin. Haastattelututkimuksen tulosten ansiosta sisäinen chatbot nousi yhdeksi jatkokehitettävistä ideoista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste